Boeken


Tijdens een leesgesprek wordt er gewerkt met een boekentafel. De gespreksleider legt boeken uit verschillende genres op tafel. Van belang bij de keuze is dat de verschillende soorten teksten die in het referentiekader taal onderscheiden worden, op tafel liggen. Dus: informatieve teksten, instructieve teksten, betogende teksten, verhalen en gedichten.

Uiteraard liggen er veel boeken en teksten, die geschikt zijn voor de leeftijdsgroep van het kind, maar het is ook belangrijk dat er teksten liggen voor andere leeftijdsgroepen, zowel voor jongere als voor oudere lezers. En ook boeken en teksten voor volwassenen. Door die variatie in genres en leeftijden kunnen kinderen vrij kijken, bladeren, stukjes (proberen te) lezen. Het levert regelmatig verrassende inzichten op.

​Voorbeeld van een collectie boeken voor op tafel: een paar prentenboeken voor verschillende leeftijden, een krant, een krant speciaal voor kinderen (bv. Kidsweek), een kookboek voor volwassenen, een kookboek voor kinderen, tijdschriften voor kinderen en volwassenen (bv. Donald Duck, Hoe overleef ik, Voetbal International), een boek van een zaakvak, informatieve boeken over verschillende onderwerpen en voor verschillende leeftijden, een reisgids, een handleiding bij een apparaat (bijvoorbeeld bij een fotocamera), een poster met een aankondiging of een affiche, een boek met statistieken of onderzoek, verschillende kinderboeken met en zonder illustraties, jeugdboeken, een strip, een roman voor volwassenen, poëziebundels voor jonge kinderen, voor oudere kinderen en voor volwassenen.

Inspiratie nodig? Download de lijst met boeksuggesties (pdf, 446 kB).