realisatie

21 november 2019

Leesgesprekken met kinderen leveren veel nuttige informatie op, maar wanneer kun je ze plannen? En hoe vaak?

Als leraar kan het afhankelijk van de school- en klassenorganisatie op de volgende momenten:

  • tijdens het stillezen aan het begin van de morgen of middag
  • tijdens zelfstandig werken of projectwerk
  • als de kinderen in groepjes aan het lezen zijn met ouders of stagiaire

Gesprekken kunnen worden gevoerd door de leerkracht (daar gaan we op deze site van uit), maar bijvoorbeeld ook door een taalcoördinator, IB-er of onderwijsassistent. Laat dan merken aan het kind dat je de informatie die voortkomt uit het leesgesprek met de leerkracht gaat delen, maar dat het gesprek niet als toetsmoment bedoeld is.

Met wie en hoe vaak doe je een leesgesprek? Dat is aan de school. Het kan wenselijk zijn om met sommige leerlingen eens per half jaar in dezelfde tijd als de methodeonafhankelijke toetsen een leesgesprek te voeren om een beter beeld te krijgen van de totale leesontwikkeling van dat kind. Sommige scholen zullen er voor kiezen om met elke leerling een leesgesprek te voeren, andere kiezen er voor om alleen met die kinderen een leesgesprek te voeren die daartoe aanleiding geven door hun resultaten of jouw observaties.