Samenhang
Samenhang in het taalonderwijs kan verschillende vormen aannemen: er kan sprake zijn van samenhang binnen het schoolvak Nederlands en samenhang tussen taalonderwijs en de vakken.
Samenhang binnen het taalonderwijs
Bij samenhang binnen vakken gaat het bijvoorbeeld om samenhang tussen de verschillende inhoudelijke deeldomeinen en vaardigheden binnen het schoolvak Nederlands (taalonderwijs in het po).
Voor het po: taaldomeinen in samenhang
Op deze pagina's vind je informatie over hoe je tot meer samenhang in je taallessen kunt komen door taaldomeinen (lezen, schrijven, mondeling, taalbeschouwing...) met elkaar te verbinden in je lespraktijk. De site biedt achtergrondinformatie, praktische lesvoorbeelden en suggesties voor samenhangend taalonderwijs.
Voor het vo: geïntegreerd lezen en schrijven
Op deze pagina's vind je informatie over geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs. De site is een praktisch hulpmiddel voor leerkrachten Nederlands die meer samenhang in en tussen hun lees- en schrijflessen willen aanbrengen.
Samenhang tussen het taal- en vakonderwijs
Samenhang tussen vakken kan verschillende verschijningsvormen aannemen: van afstemming tussen vakken waarbij de klassieke vakkenstructuur en de daaraan gekoppelde vaklessen gehandhaafd blijven tot aan volledig geïntegreerd onderwijs waarin de vakken als zodanig niet meer herkenbaar zijn.
Voor het po: taal in de vakken
Op deze pagina's vind je informatie over hoe je samenhang creëert tussen taal en de andere vakken. Gelijktijdig werken aan vak- en taaldoelen door contextrijk onderwijs aan te bieden vol interactie en met taalsteun. De site biedt informatie over bronnen en lesvoorbeelden.
Voor het vo: taalgericht vakonderwijs
Op deze pagina's vind je informatie over hoe je naast het werken aan vakdoelen ook expliciet aandacht kunt besteden aan taalvaardigheid. Uitgangspunt van taalgericht vakonderwijs is dat taal, leren en denken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Die vak- en taaldoelen worden gelijktijdig ontwikkeld via contextrijk onderwijs: vol interactie en met taalsteun. De drie begrippen context, interactie en taalsteun zijn de kapstokken voor taalgericht vakonderwijs die in publicaties daarover steeds terugkomen. De site biedt lesvoorbeelden en materialen voor taalgericht vakonderwijs in het vo.
contactpersoon
agenda
nieuws
- SLO publiceert kerndoelen voor het speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs7 november 2024
- SLO publiceert de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde14 oktober 2024
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal, een belangrijke stap voor dove en slechthorende leerlingen!14 oktober 2024
- Op weg naar een actueel bovenbouwcurriculum: conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo gepubliceerd14 oktober 2024
- Reactie SLO op de Staat van het Onderwijs 202417 april 2024
relevante SLO-publicaties
- Functionele kerndoelen Nederlands (definitief concept) inclusief toelichtingsdocument7 november 2024
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal14 oktober 2024
- Toelichtingsdocument conceptexamenprogramma’s Nederlandse taal en literatuur - vmbo, havo en vwo11 oktober 2024
- Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur - vmbo-gl/tl11 oktober 2024
- Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur - vmbo-kb11 oktober 2024