Corona en kunstonderwijs

30 april 2020

Via de filmpjes die de juf stuurt zie ik dat de school van mijn kinderen nog vol prachtige werkstukken hangt. Het zijn werkstukken die gemaakt zijn met kleurpotlood, verf, gekleurd papier; allemaal pre-corona werken die zijn blijven hangen. Maar goed ook, die werkstukken geven de lege school nog een klein beetje sfeer.

Auteur: Talita Groenendijk, SLO

Thuis

Maar wat maken de kinderen nu thuis? Werken ze ook met kleurpotloden en verf of doen ze heel andere dingen? Het valt me op dat er nogal wat kunstzinnige en creatieve producten rondgaan via digitale media, via de klassenapp-groepen en andere sociale media. ‘Kunst en quarantaine’ is een favoriete: “Kies een schilderij of foto en maak deze thuis zo goed mogelijk na. Extra uitdaging: je mag maar drie objecten gebruiken. Deel het resultaat op Instagram met @tussenkunstenquarantaine”.

Inventiviteit

En dan is er project Briefdragers (www.briefdragers.nl en @briefdragers) waarin je in acht stappen een persoonlijk verhaal maakt voor iemand die nu alleen is. Je kunt daarbij hulp krijgen van professionele kunstenaars. Ik zie ook allerlei leuke projectjes voorbij komen waarin leerlingen alledaagse voorwerpen opnieuw interpreteren en nieuwe betekenissen geven. Zo wordt puntenslijpsel met een streep erbij een bloem, een sok met aangetekende pootjes en staart een dino en een wc-pot met twee wc-rollen een gek poppetje. Veelal grappig bedoeld, maar toch ook een mooie oefening voor kinderen in creatief waarnemen. Ook filmpjes van een zelfontworpen kettingreactie a la ‘Lauf der dingen’ van kunstenaars Peter Fischli en David Weiss, leveren veel inventiviteit en plezier op.

Projecten waarin leerlingen alledaagse voorwerpen opnieuw interpreteren en nieuwe betekenissen geven.”

Kunst om te delen

Dit lijken andersoortige opdrachten en producten dan die ik normaal gesproken opgerold uit de tassen van de kinderen vis. Dit is kunst om te delen met anderen. Kunst om samen te lachen, om op te vrolijken of bedoeld om anderen te inspireren om nieuwe combinaties te maken. Vaak zijn de werken vastgelegd met de camera. Ook de openbare ruimte wordt benut. Veel musea zijn dicht, maar kunstenaars gebruiken naast het internet ook de muren om hun reflecties op deze tijd weer te geven, zo liet NRC op 8 april zien. Kinderen hebben massaal het stoepkrijt gepakt om boodschappen te maken voor opa’s en oma’s  die ze wekenlang niet kunnen zien of als aanmoediging voor het zorgpersoneel.

Tussen kunst en bèta

En soms gaan de werken ook inhoudelijk de diepte in over virussen. Artechlab, bijvoorbeeld, richt zich op projecten tussen kunst en bèta. Zij stellen vragen als: kan kunst een nieuwe visie bieden op wat er nu aan de hand is in de wereld? Kan het corona-virus inspiratie bieden voor de kunsten? Studenten en medewerkers ontwierpen mooie opdrachten die via social media werden verspreid. Een mooie opdracht luidt: “maak een kunstwerk of designobject waarbij je gebruikt maakt van de eigenschappen van een virus”.

Toekomst

Kortom, ik zie veel kunst met een veel duidelijker communicatieve functie dan anders, kunst die gemaakt is om te delen, kunst met humor en soms met een sterk inhoudelijke boodschap en geïnspireerd door wat er in de wereld gebeurt. En samenwerkingen tussen kinderen en professionele kunstenaars. Ik ben benieuwd wat dit doet met de kunstopdrachten van ná coronatijden!

Talita-Groenendijk-7424