Help, ik ben een vlogger!

4 mei 2020

“Daar zit ik dan, met de camera van mijn mobiel op mij gericht. Stilte om me heen. Ik ben al een uur zenuwachtig. Hoeveel leerlingen zullen er komen kijken? Ben ik wel duidelijk genoeg? Sta ik niet voor gek? Hebben de leerlingen hier wel wat aan? Zal ik geen vreemde dingen doen? Ik zie dat er steeds meer mensen naar mij kijken, want Instagram meldt elke nieuwe kijker. Maar ik zie hen niet, ik zie alleen mezelf. En dan begin ik maar met praten. Op hoop van zegen…”

Over onderwijs op afstand en de docent op Instagram

Door Hanna Beuling, leerplanontwikkelaar SLO en coach op Het Eligant Lyceum

Live Q en A

Meteen in de eerste week begon de assistent schoolleider van mijn school met een Instagramaccount. Elke avond klokslag 19.00 uur zat hij klaar voor een live Q en A met de leerlingen. ‘Wanneer gaan we weer naar school? Hoeveel tijd moet ik aan school besteden? Hoe stel ik een vraag aan een docent? Hoe lang zal het virus blijven?’ Hij beantwoordde de vragen van de leerlingen zorgvuldig en vanuit vertrouwen. De eerste keer duurde het wel een uur. Steeds stelden leerlingen nieuwe vragen. Na de Q en A bleef de post nog 24 uur beschikbaar voor andere leerlingen om terug te kijken.
In de eerste week zat hij er elke avond. In de tweede en derde week bouwde hij af naar twee keer per week. Inmiddels waren er ook andere kanalen gevonden om duidelijkheid te geven aan de leerlingen. En de leerlingen spraken hun eigen coach weer vaker. Maar dit goede initiatief werd door anderen overgenomen!

Instagramaccounts

Zo heeft de sectie bewegingsonderwijs zijn eigen account om de leerlingen uit te dagen nog meer te bewegen. Van de Pyramid Challenge tot de challenge om een uur schoon te maken in huis: ze bedenken elke dag weer iets nieuws. De docenten van Onderzoeken en Ontwerpen delen elke week een nieuwe uitdaging, zoals het maken van een zelfrijdende auto. De secties van de Moderne Vreemde Talen hebben samen één account opgericht. Deze docenten overleggen onderling en stemmen goed af. Ook de verschillende kunstvakken delen samen een account. Al deze accounts zijn gericht op extra uitdaging voor leerlingen, zodat zij hun talenten kunnen blijven ontwikkelen. Niet alleen de initiatieven op mijn school zijn creatief en divers. Ook van andere scholen zie ik zoveel voorbij komen waar ik blij van word.

En ja, toen moest ik ook!

Ik ben deskundig op het gebied van hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid en mijn Instagramaccount heet eligant_hb_hg. Ik heb nu 33 volgers en er komen nog steeds leerlingen bij. Als ik nieuwe theorie tegenkom of als ik denk dat een bestaande theorie zinvol zal zijn voor de leerlingen, post ik deze theorie op mijn account.

eligantHanna

Dus daar zat ik dan en ik begon met praten. Normaal reageer ik als coach sterk op de non-verbale communicatie van mijn leerlingen, maar nu zie ik ze niet. Dus dat was al wennen. Ik begon met uitleg over hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid, over wat we wel weten en over welke onduidelijkheden er nog zijn. Een van de vragen was namelijk: hoe weet je dat je hoogbegaafd bent? Een andere leerling vroeg: “Hoe kun je, als hooggevoelige, omgaan met anderen die vervelende opmerkingen over je maken?”. Ik heb 20 minuten aan één stuk door gepraat en toen was ik door de vragen heen. Een van de leerlingen schreef tijdens mijn verhaal: “Herkenbaar 😊”. Een collega zei na afloop: “Het was duidelijk.” En ik? Ik heb nog een half uur na zitten trillen. Maar het begin is er! Mijn volgende post gaat over de theorie van Dabrowski. Dat is best lastig, want hoe krijg je dat in 1 post duidelijk uitgelegd voor leerlingen van 11 en 12 jaar? Zo worden de leerlingen niet alleen uitgedaagd, maar ik dus ook!