Uitvoering en resultaten van het curriculum Nederlands
Wat weten we over het uitgevoerde curriculum Nederlands? Via metingen en onderzoek krijgen we daar zicht op.
Pisa
PISA is een internationaal peilingonderzoek naar de kennis en vaardigheden van 15-jarigen. Sinds 2000 wordt elke drie jaar in een groeiend aantal landen een representatieve steekproef van scholen en daarbinnen leerlingen getrokken. Deze leerlingen maken toetsen voor leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en natuurwetenschappelijke geletterdheid. Het doel van PISA is vast te stellen in hoeverre het onderwijsstelsel in de deelnemende landen leerlingen opleidt tot zelfstandige burgers.
Meer informatie
- Feskens, R., Kuhlemeier, H. & Limpens, G. (2015). Resultaten Pisa 2015. Praktische kennis en vaardigheden van 15-jarigen. Arnhem: Cito.
In dit rapport wordt een stand van zaken gegeven van de leesprestaties van 15-jarigen en afgezet tegen de resultaten van andere landen. - Hoeven, M. van der, Schmidt, V., Sijbers, J., Silfhout, G. van, Woldhuis, E., & Leeuwen, B. van. (2017). Leerplankundige analyse PISA 2015. (2017). Enschede: SLO.
In dit rapport worden voor science, Nederlands en wiskunde het beoogd, uitgevoerd en gerealiseerd curriculum tegen het licht gehouden, en mogelijke verklaringen én aanbevelingen gegeven om het onderwijs te verbeteren. - Publicaties op website OESO
Pirls
Met het PIRLS-onderzoek wordt elke 5 jaar de vaardigheid in begrijpend lezen van groep 6 leerlingen in kaart gebracht. Naast afname van een leestoets, worden ook vragenlijsten afgenomen bij leerlingen, leerkrachten en schoolleiders. Hiermee wordt inzicht verkregen in leesgedrag en het leesonderwijs op school. Daarmee biedt PIRLS de mogelijkheid om de onderwijsopbrengsten en achtergrondfactoren binnen en tussen landen te vergelijken.
Meer informatie
- Swart, N.M., Gubbels, J., in 't Zandt, M., Wolbers, M.H.J. & Segers, E. (2023). PIRLS-2021: Trends in leesprestaties, leesattitude en leesgedrag van tienjarigen uit Nederland. Expertisecentrum Nederlands.
- Website Expertisecentrum Nederlands, uitvoerder van PIRLS.
Peilingsresultaten PO
In het primair onderwijs worden in periodieke peilingsonderzoeken onderzocht hoe de stand van zaken is in het Nederlandse onderwijs. Van 1987 tot 2014 werd dat gedaan door Cito, onder de naam PPON. Momenteel voert de Inspectie de regie over deze onderzoeken, onder de naam Peil.Onderwijs. Vragen die centraal staan zijn: welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen op de gepeilde inhoudsgebieden? Hoe ziet het aanbod van scholen eruit? De resultaten bieden input voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs op de betreffende inhoudsgebieden.
Meer informatie
Het Taalonderwijs Nederlands onderzocht (HTNO)
Wat leert de wetenschap ons over het onderwijs Nederlands? HTNO bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs.