Voorbeeldmaterialen

4 december 2019

Aan de slag met de VN, ProDemos, 2014. Doelgroep: PO 7-8
Digitaal materiaal waarbij leerlingen met elkaar in gesprek over de rol van de Verenigde Naties en de Veiligheidsraad. Aansluitend spelen de leerlingen een kennisquiz over de VN en Veiligheidsraad.

Bricks Global Studies, OVD Educatieve Uitgeverij, 2015. Doelgroep: H 1-5, V 1-6, TTO
Engelstalige methode internationalisering voor tweetalig onderwijs (TTO). Thema's zijn o.a.:  Europese Unie; Verenigde Naties; Wereldburgerschap; Migratie en mensenrechten.
SLO analyse burgerschapsvorming (2017) (pdf, 292 kB)

Klas4klas, StartUp4kids Foundation, 2016. Doelgroep: PO 7-8, VO, MBO
Educatief programma wereldburgerschap en jong ondernemen voor leerlingen in Nederland en Ethiopië op basis van bestaande Aflatoun- en Aflateen-programma's. Scholen worden met elkaar in contact gebracht en werken samen. Het lesprogramma bestaat uit vijf modules rond:
1. Persoonlijk begrip en ontdekking.
2. Rechten en verantwoordelijkheden.
3. Sparen en uitgeven.
4. Plannen en budgetteren.
5. Sociaal en financieel ondernemerschap.
Daarbij komen ook diverse 21e-eeuwse vaardigheden aan bod.
Leerlingen krijgen de opdracht samen een club op te richten en te werken aan een gemeenschappelijk doel. De opbrengst daarvan komt ten goede aan de partnerklas in Ethiopië.

Samsam in de KlasSamsam (Sijthoff Media), 2015-2019. Doelgroep: PO 5-8
Samsam wil bijdragen aan de ontwikkeling en opvoeding van kinderen tot wereldburgers. De tijdschriften bevatten verhalen en foto's over het leven van kinderen wereldwijd. Het tijdschrift verschijnt vijf keer per jaar. Bij elke uitgave hoort een lesbrief. In de lesbrief staan ook opdrachten van Nieuwsbegrip, een methode voor begrijpend lezen. Overzicht lessen.

Slow looking - Streets of the World, Liesbeth Breek, 2019. Doelgroep: PO, VO
​Educatief pakket bij de foto's van Streets of the World (Jeroen Swolfs) waarbij de kijker wordt uitgedaagd om verder te kijken dan wat de ogen bij een eerste indruk waarnemen. Vijf onderdelen: van korte werkvorm tot langer project, zie Handleiding.  De foto’s belichten allerlei facetten van hedendaags wereldburgerschap; identiteit, diversiteit, klimaatverandering, globalisering, mensenrechten, vrede, conflict en mondiale betrokkenheid. De foto-expositie is ook te bezoeken. Met lesbrieven (PO en VO/MBO).

​Stuur je les op reis, Europese Commissie, vertegenwoordiging in Nederland, 2017. Doelgroep: PO 1-8, VO
Overzicht van (veelal gratis) lesmaterialen over Europa ter verrijking van de les. Bijvoorbeeld: Europese verhalenkoffer, EU-spel en Europees kinderpaspoort.

Vluchtelingen & Asielzoekers, Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO), 2015. Doelgroep: H 3-4, V 3-4
Lessenreeks over het thema vluchtelingen en asielzoekers. Het doel van de lessen is om leerlingen duidelijkheid te verschaffen hoe tegen de aanwezigheid van vreemdelingen wordt aangekeken. In het dagelijks taalgebruik worden de termen vreemdelingen, migranten, allochtonen, vluchtelingen, asielzoekers en illegalen ten onrechte vaak door elkaar gebruikt. De reeks telt tien thema's, elk goed voor twee lesuren en een afsluiting.

Wereldburgerschap op school, Social Innovation Works, 2019. Doelgroep: PO, VO
Programma dat scholen ondersteunt bij het invulling geven van Wereldburgerschap in het onderwijs. Daarbij wordt o.a. gebruik gemaakt van de uitgangspunten en de Canon voor Wereldburgerschap van het NCDO, de voormalige organisatie voor kennis en advies over mondiaal burgerschap en internationale samenwerking.