Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Geschiedenis is een talig vak en stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van leerlingen. Juist de taalvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren een groot punt van zorg. Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren.
Deze handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen.
De drie bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries zijn vanuit de handreiking te downloaden en kant-en-klaar te gebruiken.
Deze handreiking gaat over rijke gesprekken in het onderwijs. In het eerste deel lees je waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs. Het tweede deel geeft informatie over hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen.
Gebruikers van digitaal lesmateriaal hebben vinden het vaak moeilijk om te bepalen hoe en wanneer ze dat materiaal moeten inzetten. De keuze wordt bemoeilijkt door de grote hoeveelheid digitale leermiddelen die wordt aangeboden. Een juiste selectie is echter van belang om samenhang binnen en tussen vakken en aansluiting op vervolgonderwijs te bevorderen. Leerlijnen kunnen dit keuzeproces ondersteunen. Dit rapport gaat in op een definitie van leerlijnen waarin verschillende kenmerken van het begrip 'leerlijn' worden beschreven. Vervolgens wordt een aantal voorbeelden van leerlijnen gegeven om inzicht te krijgen in de variatie aan mogelijkheden. Op basis van een analyse van de voorbeelden wordt een ontwerpmodel voor het uitwerken van leerlijnen beschreven.
Handreiking bij de ontwikkellijn sociale en emotionele vaardigheden. Geeft uitleg over deze ontwikkellijn en wanneer je welke vaardigheden van leerlingen kunt verwachten.
Vanaf het schooljaar 2016-2017 is het nieuwe beroepsgerichte examenprogramma ingevoerd in de bovenbouw van het vmbo. Sinds het schooljaar 2017-2018 werken alle vmbo-scholen met het nieuwe examenprogramma. In opdracht van het ministerie van OCW geeft SLO vorm en inhoud aan een driejarige monitoring en evaluatie. Deze eindrapportage onder docenten en leerlingen, betreft de eindmeting (schooljaar 2018-2019) waarin waar dat mogelijk en zinnig is, een vergelijking wordt gemaakt met de voorgaande metingen.