Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).
Het schoolexamen Nederlandse taal heeft ten minste betrekking op de examenonderdelen die niet in het centraal examen getoetst worden. De examenonderdelen die wel tot het centraal examen behoren, mogen ook in het schoolexamen aan de orde komen. Hieronder vindt u per leerweg de verplichte en optionele exameneenheden voor het schoolexamen.
Suggesties en tips om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid in het primair onderwijs..
Niet elke leerling leert op dezelfde manier of in hetzelfde tempo. Iedere leerkracht zal de verschillende niveaus in zijn eigen klas herkennen. Om leerlingen zo optimaal mogelijk te laten leren, is het nodig om een passend reken-wiskundeaanbod te bieden.
Hieronder gaan we in op twee doelgroepen aan verschillende kanten van het spectrum: de zwakke rekenaars en de (potentieel) hoogpresterende leerlingen.
Zwakke rekenaars
Zwakke rekenaars hebben vaak op onderdelen nog extra of langduriger oefening nodig. Ook zijn er vaak onderdelen van het rekenen waar ze nog niet het gewenste niveau hebben bereikt.
Voor sommige scholen zijn de ambities voor de te behalen referentieniveaus 1F (85%) en 1S (65%) einde basisschool te hoog. Om voor jouw school ambitieuze en realistische schooldoelen te bepalen, kun je de handreiking van de PO-Raad raadplegen. Het stappenplan in de handreiking helpt je bij het formuleren van schooleigen doelen.
Passende perspectieven
Passende perspectieven biedt leerlijnoverzichten, doelenlijsten en suggesties voor leerlingen die in het po of s(b)o het referentieniveau 1F bij rekenen niet dreigen te gaan halen. Ook voor het praktijkonderwijs en vmbo bb/kb zijn leerlijnoverzichten en doelenlijsten ontwikkeld richting referentieniveau 1F/2F. De materialen helpen de leerkrachten bij het maken van keuzes in het aanbod, zodat leerlingen de onderwijstijd optimaal benutten om te werken aan de basisvaardigheden van rekenen-wiskunde.
(Potentieel) hoogpresterende leerlingen bij rekenen-wiskunde
Een zorg bij basisvaardigheden is dat er vaak te weinig uitdaging is voor leerlingen die meer aankunnen. Veel leerlingen halen het basisniveau, maar blijven daar hangen. Er wordt (te) weinig gestreefd naar hogere prestaties.
Informatie hierover is te vinden in deze artikelen:
- De sterke rekenaar zit dikwijls op de gang. Aandacht voor de zwakke rekenaar gaat voor.
- Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen.
Meer concrete tips voor onderwijs aan hoogpresterende leerlingen vind je in de volgende artikelen:
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).
Om op de juiste manier inhoud te geven aan de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het onderwijs, is het nodig om goed op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen en inhoudelijke inzichten in wat wel en niet werkt. Professionalisering is noodzakelijk voor leerkrachten om de leerlingen een passend aanbod voor het leren van rekenen-wiskunde te kunnen geven. De school of het bestuur, maar ook de rekencoördinator kan scholing organiseren met als doel het team te (blijven) professionaliseren.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
In de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde, die door SLO in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs is ontwikkeld, staan richtinggevende vragen. Kijk bij het thema ‘Faciliteren van het team'. De richtinggevende vragen helpen een schoolteam om met elkaar in gesprek te gaan over goed reken-wiskundeonderwijs op de school en wat daarvoor nodig is, over collegiale consultatie, etc.