Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Elk beroepsgericht programma vmbo kent een eigen platform. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs, beroepsopleiding en beroep.
Als aan het eind van het tweede leerjaar leerlingen voor een beroepsgericht programma kiezen is het niet vanzelfsprekend dat zij weten wat zij willen worden.
De toepassing van technologie als antwoord op een specifieke vraag wordt steeds belangrijker. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden van de toekomstig beroepsbeoefenaar. Het is daarom van belang hieraan in de lessen aandacht te besteden.
In het conceptexamenprogramma Maatschappij (pgp-M) ligt het de focus op het werken met en voor mensen in de brede zin van het woord. Denk bij het werken met mensen bijvoorbeeld aan activiteiten in de gezondheidszorg en het onderwijs. Werken voor mensen zal vooral tot uiting komen in de brede economische sector, de juridische sector, in taal en cultuur of de sector die zich richt op gedrag en maatschappij. De kern van een praktijkgericht programma is dat leerlingen aan de slag gaan met praktische en realistische opdrachten voor externe opdrachtgevers Dit kan binnen en buiten school. Het doel daarvan is de beroepsoriëntatie op hbo-niveau te stimuleren en de aansluiting naar het vervolgonderwijs te verbeteren.
In het conceptexamenprogramma Technologie (pgp-T) ligt het accent op de brede toepassing van technologie in de wereld om ons heen. De kern van een praktijkgericht programma is dat leerlingen aan de slag gaan met praktische en realistische opdrachten voor externe opdrachtgevers. Dit kan binnen en buiten school. Het doel daarvan is de beroepsoriëntatie op hbo-niveau te stimuleren en de aansluiting naar het vervolgonderwijs te verbeteren.
Op deze pagina vind je de handreikingen van de praktijkgerichte programma's gl en tl.
Overzicht van evaluatie-onderzoeken i.v.m. de invoering van vernieuwde examenprogramma's in vmbo, havo en vwo