Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In dit naslagwerk lees je over en vind je praktijkvoorbeelden van leerlijnen, differentiatie, dyslexie, excellentie en nieuwe media didactiek.
Weet je als leerkracht over welke competenties je moet beschikken als je Engelse lessen verzorgt in het primair onderwijs?
Engels is sinds 1986 een verplicht vak in het basisonderwijs. Scholen bepalen zelf vanaf welke groep ze het aanbieden, het startmoment is niet wettelijk vastgelegd. Er zijn vier varianten.
De groepsleraar die Engels geeft, voldoet aan het volgende profiel:
- Zij is geïnteresseerd in en gemotiveerd voor vvto;
- Zij is bereid om bij- en na te scholen;
- Zij is bereid en in staat om samen te werken met de Engelstalige leraar;
- Zij is bereid tot intervisie en collegiale consultatie t.b.v. vvto;
- Zij heeft een redelijke beheersing van het Engels (B1/B2 van het ERK).
Rick de Graaff vergeleek de taalvaardigheid Engels van leerlingen in groep 8 van basisscholen die Engels aanbieden vanaf groep 1 (vvto) met scholen die Engels regulier aanbieden vanaf groep 7.
De leraar Engels voldoet aan het volgende profiel:
- Zij is vakleraar (Engels) en zo mogelijk ook groepsleraar;
- Zij is native of near-native English Speaking Teacher (EST);
De native speaker heeft een goede beheersing van het Nederlands op niveau B1/B2 van het ERK en kennis van het Nederlandse schoolsysteem;
De near-native leraar beheerst het Engels op C1/B2 van het ERK. - Zij gebruikt de doeltaal als voertaal in de klas;
- Zij heeft een professionele houding;
- Zij is bekend met vakdidactiek vreemdetaalverwerving van jonge kinderen, m.n. vvto;
- Zij is bereid tot bij- en nascholing in taalvaardigheid en vakdidactiek;
- Zij is bereid tot samenwerking en collegiale consultatie/intervisie met collega's;
- Zij is in staat om te differentiëren.
Toelichting: Vvto
Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) = Engels vanaf groep 1 of eerder: geen lesjes Engels maar een aantal dagelijkse activiteiten wordt in het Engels aangeboden.
Toelichting: ERK
ERK = Europees Referentiekader voor talen:
een gemeenschappelijk raamwerk waarin op verschillende niveaus de vijf vaardigheden - luister, lezen, spreken, gesprekken voeren, schrijven - van de leerder zijn uitgewerkt.