Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO kreeg opdracht van OCW om samen met het onderwijsveld de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde te actualiseren en burgerschap en digitale geletterdheid te ontwikkelen. De geactualiseerde kerndoelen voor po en onderbouw vo geven meer richting en ruimte.
Lees ook Actualisatie examenprogramma's - SLO context juni 2023
SLO kreeg van OCW opdracht om van een aantal vakken de examenprogramma's te actualiseren, zodat ze meer aansluiten bij de wereld van nu. De geactualiseerde examenprogramma’s geven leraren meer richting en ruimte, zegt Gerdineke van Silfhout, programmamanager actualisatie examenprogramma’s bij SLO.
Drie leden van het team actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde vertellen over hoe ze te werk gaan en wat de verwachte opbrengst is voor leraren en leerlingen.
Een goed doordacht en actueel landelijk curriculum draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment wordt het curriculum in Nederland geactualiseerd. Vlak voor de zomer is de actualisatie van een groot deel van de vakken van de examenprogramma’s van start gegaan. Hierbij worden leraren, vakexperts en curriculumexperts betrokken in verschillende vakvernieuwingscommissies. Hoe loopt dit proces en hoe waarborg je de kwaliteit? Een interview met Jeroen Bron,
deelprogrammamanager kwaliteitszorg van het programma Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s bij SLO en Jolanda van der Ven, docente Nederlands en lid van de vakvernieuwingscommissie Nederlands.
SLO heeft van het ministerie van OCW de opdracht gekregen om de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken te actualiseren voor vmbo, havo en vwo. Hiervoor is een vakvernieuwingscommissie samengesteld van docenten, vakinhoudelijk experts en curriculumexperts van SLO. Deze commissie start haar werkzaamheden rond de zomer en heeft dan twee jaar de tijd om nieuwe examenprogramma’s op te leveren. Op www.actualisatieNWV.nl is meer informatie te vinden. De NVON speelt gedurende het gehele traject een belangrijke rol, onder meer bij de selectie van de leden van de vakvernieuwingscommissie.
Omdat er nog onvoldoende inzicht was in beheersingsniveaus die leerlingen bereiken, hebben curriculumexperts Bas Trimbos en Loes Groen een verkenning uitgevoerd naar de ERK-niveaus.
Samen met Laura Wagemakers (leraar en lid van de vakvernieuwingscommissie moderne vreemde talen) vertellen ze in Levende Talen Magazine over de betekenis van deze verkenning voor de geactualiseerde examenprogramma’s in wording.
Geesje van Slochteren werkt als curriculumontwikkelaar bij SLO. Daar houdt ze zich bezig met het versterken van het denken en handelen op het gebied van curriculumvraagstukken in de schoolpraktijk. SLO doet dat door met partners kennis op het gebied van curriculum te ontwikkelen en te delen. Dat er steeds meer behoefte is aan curriculumexpertise in het veld is duidelijk merkbaar, zeker met de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's die gaande is en de ontwikkeling van praktijkgerichte programma's in het vmbo.