Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De invoering van praktijkgerichte examenvakken in het havo betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. Elke school dient zelf de vertaalslag te maken van een examenprogramma naar een onderwijsprogramma. De onderwijsprogramma’s en leermiddelen moeten op schoolniveau worden uitgewerkt, een vaksectie wordt samengesteld, de onderwijsorganisatie wordt aangepast, PTA’s worden uitgewerkt, schoolexamens worden ontwikkeld en docenten worden bijgeschoold etc. Op diverse scholen vraagt de invoering praktijkgericht programma havo om aanpassingen in de inrichting en inventaris van de school. Deze vertaling kent niet alleen schoolinterne aspecten, maar vraagt ook om afstemming met andere scholen in de regio, vervolgonderwijs en arbeidsmarkt.
Vanaf schooljaar 2024-2025 starten alle leerlingen met het vernieuwde beroepsgerichte programma Economie & Ondernemen.
In de wet Kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs wordt de taak van het voortgezet speciaal onderwijs geregeld en dat is: leerlingen toe leiden naar een volgende fase in hun leven. Dat kan zijn: toeleiding naar een vervolgopleiding, naar de arbeidsmarkt of naar een dagactiviteiten-centrum.
Ook in het vso en het pro staat lob hoog op de agenda. Leerlingen moeten goed worden voorbereid op een mogelijke werkplek.
In de planningsfase worden de vier leergebiedoverstijgende thema's inhoudelijk verder uitgewerkt.
Op deze pagina’s vind je informatie over de praktijk-/ beroepsgerichte vakken in het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Voor het voortgezet speciaal onderwijs (12-20 jaar) zijn er voor de drie uitstroomprofielen afzonderlijke kerndoelen voor kunst & cultuur/culturele oriëntatie en creatieve expressie.