Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Formatief evalueren geeft leraar en leerlingen inzicht in het leerproces en kan bijdragen aan het versterken van basisvaardigheden. Dat is de ervaring van Monique Marckmann, intern begeleider op openbare basisschool De Kring in Haarlem. Het bovenbouwteam van basisschool De Kring heeft deelgenomen aan de pilot teamgidsen formatief evalueren van SLO. De teamgidsen geven een basis om een gezamenlijke visie op formatief evalueren te vormen.
Hoe versterk je de basisvaardigheden van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs? Het programma Basisvaardigheden van SLO gaat leraren, schoolleiders en de educatieve infrastructuur hierbij ondersteunen.
Artikel uit SLO Context april 2022
Het is belangrijk dat alle leerlingen op school goed leren lezen, schrijven, spreken en rekenen. Hoe kun je in de klas deze basisvaardigheden versterken? “Het is altijd maatwerk."
Leerlingen die onvoldoende basisvaardigheden hebben, krijgen problemen in het (vervolg)onderwijs en bij hun latere functioneren in de maatschappij. Dat is zorgelijk, vindt ook SLO. Dit najaar komt SLO met een online platform om leraren, schoolleiders en bestuurders handreikingen te bieden bij het versterken van basisvaardigheden van leerlingen.
Basisvaardigheden zijn een hot item, maar wat zijn het eigenlijk? In het Masterplan Basisvaardigheden van de minister van OCW1 gaat het om vier leergebieden: taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Deze leergebieden heb je nodig om andere schoolvakken te kunnen volgen en om je later in de maatschappij te kunnen redden, aldus de minister. Dit artikel zoomt in op rekenen-wiskunde. De auteurs geven met concrete voorbeelden uit methodes aan wat zij verstaan onder basisvaardigheden en pleiten voor een brede interpretatie, inclusief basisinzichten.
Wat doe je om de basisvaardigheden rekenen bij basisschoolleerlingen te versterken? We vragen het aan Marjolein Fekkes, leerkracht van groep 4 en rekenspecialist van IKC Willem Alexander in Leeuwarden.
Veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder goede beheersing van taal-Nederlands en rekenen-wiskunde. Werken aan de basisvaardigheden taal en rekenen is dagelijkse kost op scholen. In dit artikel komen vier onderwijsexperts aan het woord over de belangrijkste uitdagingen en hoe je daar als school goed mee om kunt gaan.
Basisschool De Regenboog in Schijndel inventariseerde waar leerlingen tegenaan lopen bij de basisvaardigheden taal en rekenen. Het lerarenteam formuleerde vervolgens zijn visie op het versterken van deze basisvaardigheden en bepaalde de benodigde aanpak om de gestelde doelen te bereiken. Een prima werkwijze, vindt SLO.