Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De rekencoördinator en/of wiskundesectie heeft kennis van en informatie over mogelijkheden in het reken-wiskundeonderwijs. Bij het werken aan het versterken van basisvaardigheden rekenen-wiskunde is het verstandig om afstemming en coördinatie van de inhoud via hen te organiseren.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
Eén van de thema's in de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde is ‘Faciliteren van het team'. De richtinggevende vragen helpen een schoolteam na te denken over onder meer de inzet en rol van een rekencoördinator en het rekenbeleid op de school.
Netwerk rekencoördinatoren
De Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van RekenWiskundeOnderwijs (NVORWO) heeft netwerken voor en door rekencoördinatoren als één van haar speerpunten.
Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving.
De huidige kerndoelen zijn niet actueel en ruim geformuleerd. Dit geeft onduidelijkheid bij leraren over wat moet en mag en leidt tot werkdruk en overladenheid.
In onze digitale samenleving waarin technologie en media een belangrijke plaats hebben, is het niet alleen nodig om geletterd te zijn, maar ook om digitaal geletterd te zijn.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.
Hier vind je concrete handreikingen om de basisvaardigheden rekenen-wiskunde van leerlingen te versterken.