Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Met dit invulschema breng je in kaart wat je van de huidige onderwijspraktijk (op klassenniveau) zou willen behouden en wat volgens jou veranderd moet worden.
Dit model is een hulpmiddel om maatwerk in de klas vorm te geven, met als doel zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de niveauverschillen van de leerlingen.
Met dit hulpmiddel kom je in een teamoverleg tot een pakket van eisen voor een leeromgeving voor uitdagend onderwijs.
Deze voorbeeldrubrics zet je in om een aantal vaardigheden van leerlingen te beoordelen (al dan niet door de leerling zelf). Ze kunnen ook helpen als je zelf rubrics wilt ontwikkelen.
Met dit matchboard maak je een plan voor de evaluatie van lesmaterialen. De gebruikte termen op het matchboard staan nader verklaard op de achterzijde. Daar staan ook een algemeen model voor ontwerponderzoek en het curriculaire spinnenweb (als metafoor voor de samenhang van leerplancomponenten) afgebeeld.
Hoe zorg je voor een sterk curriculum dat aansluit bij de behoeften van leerlingen en de identiteit van de school? Geesje van Slochteren en Jacquelien Bulterman vinden dat leraren een cruciale rol spelen bij curriculumontwikkeling.
Ze pleiten voor hun vakmanschap en betrokkenheid.
“Scholen hebben al sinds 2006 de verplichting om in het curriculum aandacht te geven aan aspecten van burgerschap. Nu de burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt wordt, zullen zij echt een stevige plek in hun onderwijsprogramma moeten inruimen.” SLO’ers Alderik Visser en Coen Gelinck zijn blij met de aanscherping. Beiden stonden jarenlang voor de klas en zijn nauw betrokken bij de curriculumontwikkeling voor burgerschapsonderwijs.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien mei 2021
Met deze vragen kom je tot een passende invulling voor de beoordeling aan het eind van bijvoorbeeld een lessenreeks.
Curriculumontwikkeling is een continu proces. Om scholen daarbij nog beter te ondersteunen biedt SLO ontwikkelkaarten. Door vragen op
de kaarten te selecteren en te beantwoorden werk je toe naar een tijdlijn met activiteiten. Dat maakt het gemakkelijk om gestructureerd en in korte tijd het schoolcurriculum of onderdelen daarvan te vernieuwen en te verbeteren.
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Maar hoe bepalen schoolleiders en leraren de juiste interventies? ‘Kijk of er sprake is van achterstanden of vertraging en durf vervolgens keuzes te maken in het curriculum’ is de kern van het advies van SLO. Om scholen en leraren bij passende keuzes voor hun school en hun leerlingen te ondersteunen, heeft SLO haar handreikingen en relevante tools gebundeld op www.slo.nl/npo.
Artikel van Prima Onderwijs