Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De curriculumwaaier is een tool met 11 begrippen die je kunnen helpen nauwkeuriger te bepalen wat een curriculum is, hoe je een curriculum ontwikkelt en wie er betrokken zijn bij curriculumontwikkeling. Elk begrip wordt kort omschreven en met een werkvorm toegelicht.
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.
Is het aan de slag gaan met een schooleigen curriculum lastig? Misschien in eerste instantie, maar door als team samen te werken, de tijd te nemen én vooral met elkaar in gesprek te gaan, krijg je eigenaarschap over het curriculum op jouw school. Dat laten de scholen zien die al eerder deze stap namen. Als uitgangspunt voor de nieuwe aanpak maken scholen in het primair onderwijs gebruik van aanbodsdoelen.
Leerlingen hebben uiteenlopende interesses. Hierbij aansluiten is goed voor hun motivatie. Ze voelen zich meer betrokken en verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit vraagt om een breed onderwijsaanbod op school, waaruit leerlingen kunnen kiezen. Daar ligt een belangrijke taak voor de school. Wat ga je doen en wat ga je laten? In deze special laten scholen in po en vo zien welke afwegingen ze maken in hun curriculum.
Op deze themapagina vind je informatie, activiteiten en inspiratie om samen met collega’s aan jullie curriculum te werken.
Bijeenkomst 1 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden taal.
Bijeenkomst 2 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden rekenen/wiskunde.
Bijeenkomst 1 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden rekenen/wiskunde.
Bijeenkomst 3 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden rekenen/wiskunde.
Bijlagen Teamgids voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden rekenen/wiskunde.