Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Bewegen samen regelen, hoe ziet dit eruit in de praktijk? Het artikel ‘Samen bewegen regelen: methodische regelknoppen’ is onderdeel van een reeks topic-artikelen in het LO magazine. In dit artikel worden drie regelthema’s (drie A’s) uitgewerkt aan de hand van drie praktijkvoorbeelden: Arrangeren bij verspringen, Assisteren bij acrogym en Afspreken bij politie & boefje. We beschrijven hoe je, door te draaien aan de regelknoppen, het regelen makkelijker of moeilijker kan maken voor leerlingen.
Vertegenwoordigers van de KVLO, ALO’s, pabo en SLO schrijven samen aan het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’, dat eind april 2023 wordt gepresenteerd. Het boek biedt een onderwijskundig kader voor een bewuste aanpak van het doeldomein samen bewegen regelen.
Toetsen in het schoolexamen lichamelijke opvoeding domein C: Bewegen en regelen.
Deze pagina bevat verwijzingen naar de kerndoelen en eindtermen en bijbehorende downloads voor bewegingsonderwijs in alle onderwijstypen.
Hier vind je 'good practices' van scholen rond sportoriëntatie en -keuze (SOK). Via keuzeprogramma's kunnen leerlingen zich breed en diepgaand oriënteren.
Hier lees je meer over een samenhangende volgsystematiek om de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van bewegingsonderwijs en sport te toetsen en te volgen.
Het bewegingsonderwijs en de sport zijn steeds minder gescheiden werelden. Dit is bijvoorbeeld te zien aan sportkennismakingsmappen die in een samenwerking tussen SLO, NOC*NSF en sportbonden zijn ontwikkeld.
Steeds meer scholen in het vo ontwikkelen programma's om de sportieve leerling meer tot zijn recht te laten komen. In de onderbouw volgen leerlingen in sportklassen extra beweeg- en sportlessen onder schooltijd.
Planning is een van de kernactiviteiten van docenten en vaksecties LO. SLO heeft daarvoor diverse basisdocumenten en digitale programma's ontwikkeld.
In deze publicatie wordt bewegen verbeteren, bewegen regelen, gezond bewegen en bewegen beleven uitgewerkt in kernactiviteiten en deelnameniveaus.