Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Wat betekent vernieuwingsonderwijs voor het leergebied bewegen en sport? Veel van wat we de lezers voorschotelen gaat over vernieuwing in en rond het bewegingsonderwijs. Met de discussie over de grote curriculumherziening Curriculum.nu kwam een andere invalshoek in beeld. Namelijk die van scholen die niet speciaal voor bewegen en sport aan het vernieuwen zijn, maar als hele school. Daar willen we nu de aandacht eens op vestigen.
Met dit topic wil de redactie nog eens expliciet de vraag stellen wat de verhouding moet zijn tussen de doelen van bewegingsonderwijs en ‘andere’ doelen, wat die ook mogen zijn. Veel bijdragen in het magazine in 2017 gingen over een mogelijke bijdrage aan de gezondheid van kinderen. Soms ging het over leren samenwerken of elkaar leren kennen, soms over toeleiden naar sport. In deze artikelen ligt de nadruk meer op de bijdrage aan leerprestaties bij andere vakken.
Hoe kun je leerlingen inspireren plezier in bewegen te hebben en te houden? De veranderende beweegcultuur maakt het uitdagend om goede keuzes te maken in de les. Curriculum- en beweegexperts Jacob Nienhuis en Corike van de Merwe (SLO) en
Ger van Mossel (KVLO) werpen een blik op trends en de rol van de leraar.
Bewegen samen regelen, hoe ziet dit eruit in de praktijk? Het artikel ‘Samen bewegen regelen: methodische regelknoppen’ is onderdeel van een reeks topic-artikelen in het LO magazine. In dit artikel worden drie regelthema’s (drie A’s) uitgewerkt aan de hand van drie praktijkvoorbeelden: Arrangeren bij verspringen, Assisteren bij acrogym en Afspreken bij politie & boefje. We beschrijven hoe je, door te draaien aan de regelknoppen, het regelen makkelijker of moeilijker kan maken voor leerlingen.
Vertegenwoordigers van de KVLO, ALO’s, pabo en SLO schrijven samen aan het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’, dat eind april 2023 wordt gepresenteerd. Het boek biedt een onderwijskundig kader voor een bewuste aanpak van het doeldomein samen bewegen regelen.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.