Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In de traditie van de lichamelijke opvoeding is ten aanzien van toetsen en beoordelen te veel aandacht uitgegaan naar het beoordelen van het prestatieniveau op het gebied van de bewegingsvaardigheid van de leerlingen. Bewegingsonderwijs moet leerlingen helpen een verstandige en positieve keuze te maken voor 'zelfstandige, verantwoorde, perspectiefrijke en blijvende deelname aan de bewegingscultuur'. Een bepaalde mate van bewegingsbekwaamheid is daarvoor onontbeerlijk, zeker. Dus wordt een belangrijk deel van de onderwijstijd besteed aan het zich beter eigen leren maken van een breed scala aan bewegingsactiviteiten. Zeker in bovenbouw vo is het echter minstens zo belangrijk dat de leerling zichzelf afvraagt wat voor hem of haar verantwoorde en perspectiefrijke deelname aan bewegingscultuur inhoudt. Deels gaat het daarbij om het leggen van dat verband via reflectie.
Het programma is erop gericht dat de leerlingen zich – als vervolg op leerjaar 1 en 2, de onderbouw – verder kunnen oriënteren (zowel in de breedte als in de diepte) op deelname aan bewegingscultuur en de daartoe relevante vaardigheden, kennis en houding kunnen verwerven.
Deze pagina biedt inzicht in wat we doen aan trendanalyses en waar je de belangrijkste curriculaire ontwikkelingen en uitdagingen rond vakken en generieke inhoudelijke thema's kunt vinden.