Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO lanceert het platform basisvaardigheden: een online platform met handreikingen en adviezen om de basisvaardigheden van leerlingen te versterken.
In dit nieuwsbericht lees je de reactie van SLO op De Staat van het Onderwijs 2024
Wil je als schoolleider of ib’er met je team aan de slag met de basisvaardigheden? Wil je de basisvaardigheden op jouw school in kaart brengen? Wil je weten wat er al goed gaat en welke aandachtspunten er zijn? SLO ontwikkelt een teamgids voor het po waarin je in drie bijeenkomsten met je team tot een samenhangend en beredeneerd verhaal komt over basisvaardigheden. Wij zoeken enkele ontwikkelscholen die de teamgids uitproberen en ons van feedback willen voorzien.
In november 2023 presenteert de SLO de nieuwe kerndoelen burgerschap. Van oudsher hoort geschiedenisonderwijs daaraan bij te dragen. Hoe zorgen we ervoor dat dit zo blijft? Tijdens de nascholingsdag geschiedenis van ICLON worden een aantal thema's behandeld rond burgerschap in de geschiedenisles.
Tijdens dit landelijk congres kom je meer te weten over de achtergrond van de actualisatie van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld voor einde po, onderbouw vo en (v)so.
In een brief aan de Tweede Kamer schetste onderwijsminister Wiersma gisteren de hoofdlijnen van het masterplan basisvaardigheden voor taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs. Daarnaast wil hij op korte termijn een aantal acties nemen, waaronder het instellen van basisteams met onderwijsexperts die scholen kennis en ondersteuning bieden. SLO onderschrijft het belang van aandacht voor basisvaardigheden en ondersteunt de gecombineerde aanpak van korte en lange termijn acties.
Hoe bruikbaar zijn de conceptkerndoelen en wat hebben scholen nodig? Kom op 10 oktober naar het landelijk congres ‘Actualisatie Kerndoelen’!
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 23 september een subsidie aanvragen voor het verbeteren van de basisvaardigheden op hun school. De subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden, waarmee de overheid scholen wil ondersteunen met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.