Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De domeinen B, C en D omvatten voor het overgrote deel de robuuste vakconcepten van de chemie zoals die door havoleerlingen moeten worden gekend. De feiten en de kennis die nader in de syllabus worden benoemd mogen in het schoolexamen ruimer of juist krapper worden geïnterpreteerd. Maar duidelijk is wel dat feitenkennis onontbeerlijk is voor onderwijs en toetsing van de contexten in de domeinen E, F en G ongeacht of het daar nu gaat om eindtermen voor het CE of voor het SE.
De examenprogramma's voor havo en vwo zijn op dezelfde wijze opgebouwd, uitgaande van dezelfde systeemmatrix. Belangrijkste verschillen.
De kandidaat kan in maatschappelijke, beroeps- en technologische contexten aspecten van duurzaamheid aangeven en beschrijven. (havo)
De kandidaat kan in maatschappelijke, beroeps- en wetenschapscontexten aspecten van duurzaamheid aangeven en beschrijven, daarmee samenhangende problemen analyseren en voorstellen formuleren voor een mogelijke oplossing daarvan. (vwo)
40% van de eindtermen van de examenprogramma's wordt alleen in het schoolexamen getoetst. Bij de beschrijving van de domeinen kun je zien welke dat zijn.
De kandidaat kan reacties classificeren en aan de hand van kenmerken beschrijven.
De inhoud van het vak biologie moet om meer dan één reden op de inhoud van de andere natuurwetenschappelijke vakken afgestemd worden.
Wat zijn de raakvlakken tussen biologie en de overige vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, Engels en Duits, Economie en Maatschappijleer, godsdienst en levensbeschouwing.
In augustus 2010 is in 4 havo het nieuwe examenprogramma economie ingevoerd. Een jaar later, in augustus 2011, is in 4 vwo het nieuwe examenprogramma ingevoerd. Van belang is dat, net als bij de vernieuwing van biologie, scheikunde en natuurkunde, de wisselwerking tussen concepten en contexten een belangrijk uitgangspunt was voor het ontwikkelen van nieuwe programma's.
introductie en algemene informatie over het schoolexamen bedrijfseconomie havo/vwo