Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Burgerschap kent geen eigen kerndoelen. Richtinggevend voor de onderwijspraktijk zijn daarom de huidige kerndoelen po en onderbouw vo van 2006.
Naast de verplichte examendomeinen mag de vaksectie Chinees ook andere onderdelen naar eigen keuze toetsen in het eindexamen, al is dat niet verplicht. De cijfers voor deze onderdelen wegen dan mee in het eindcijfer voor het schoolvak Chinees.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Twee adviezen van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW, 2003a en b) vormen de basis voor de aandacht voor concepten en contexten in het onderwijs in Nederland.
Bij het bestuderen van een nieuwe theorie, maar ook bij het oriënteren op een grote opdracht, kan het handig zijn om de verschillende onderdelen die met de theorie of het onderwerp samenhangen schematisch weer te geven. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Het maken van een concept map is één van die manieren.
Pilotscholen gaan dit examenprogramma vanaf september 2021 gebruiken voor de vijfde cohort van de pilot, met derdeklassers die in augustus/september 2021 starten en in 2023 examen doen.