Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In het kader van de examens van het nieuwe programma maatschappijwetenschappen, doet Cito onderzoek naar het toetsen van hogere denkvaardigheden en de concept-contextbenadering. Op basis van praktijkonderzoek onder leerlingen, onderscheiden Anne Hemker en Michiel Waltman in dit artikel drie beheersingsniveaus in conceptgebruik.
Functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Functionele kerndoelen Nederlands (definitief concept) inclusief toelichtingsdocument
Functionele kerndoelen rekenen en wiskunde (definitief concept) inclusief toelichtingsdocument
Functionele kerndoelen (concept) rekenen en wiskunde met toelichtingsdocument.
Tijdens het leerproces in de klas is volop interactie tussen docent en leerlingen. De docent ontdekt onjuiste antwoorden van zijn leerlingen en reageert daarop. Toch blijven veel problemen verborgen tot het moment dat de summatieve toets wordt afgenomen. Dat is jammer, want er zijn veel mogelijkheden om gedurende de les in enkele minuten begrips- en andere leerproblemen op te sporen én er onmiddellijk en adequaat op te reageren. In deze publicatie wordt aan de hand van concrete voorbeelden getoond hoe docenten misconcepties van leerlingen snel kunnen signaleren aan de hand van concept checks.