Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Actuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen.
De actualisatie van de kerndoelen start met een fase van ontwikkelen. Hierin worden conceptkerndoelen ontwikkeld. Dit duurt ongeveer 12 maanden. Daarna komt de actualisatie in een nieuwe fase, waarin we met scholen in gesprek gaan over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Deze fase duurt 12 tot 18 maanden. Daarna draagt SLO de definitieve conceptkerndoelen over aan het ministerie van OCW. Het ministerie is vervolgens verantwoordelijk voor de vervolgstappen, zoals het vastleggen van de geactualiseerde kerndoelen in de wet.
SLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Deze teams bestonden uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts en curriculumexperts. Stap voor stap werkten zij samen toe naar conceptkerndoelen.
De conceptkerndoelen zijn geordend in negen leergebieden. Hoe scholen de kerndoelen onderwijzen en binnen welke leergebieden of vakken dat gebeurt, kunnen de scholen zelf beslissen. De nieuwe generatie kerndoelen beschrijven in ieder geval waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen.
Ieder team kreeg een advieskring, die bestaat uit een vertegenwoordiging van de onderwijspraktijk. De advieskring gaf het team feedback en reflecteert op de conceptkerndoelen. Het team kon de advieskring ook inzetten als zij extra expertise nodig hebben voor de ontwikkeling van de kerndoelen. Zo zorgen we ervoor dat er uiteindelijk conceptkerndoelen worden opgeleverd die gedragen worden door het onderwijsveld. Daarnaast kan het team gebruikmaken van de expertise van (vak)deskundigen.