Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het ministerie van OCW geeft opdracht tot het actualiseren van de examenprogramma’s en heeft de uitgangspunten en kwaliteitscriteria vastgesteld in een werkopdracht aan SLO. Vakvernieuwingscommissies van leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts gaan in samenwerking met advieskringen werken aan de volgende tussenproducten:
- Karakteristiek per vak
- Raamwerk van concepteindtermen per vak
- Uitwerking selecties van concepteindtermen per vak
- Uitwerking volledige set concepteindtermen en verdeling (centraal examen en schoolexamen voor vakken met een centraal examen
- Conceptexamenprogramma’s per vak en een toelichtingsdocument met verantwoording van keuzes.
De vakvernieuwingscommissies krijgen bij aanvang een startnotitie. Startnotities per vak beschrijven de probleemanalyse, relevante ontwikkelingen in onderwijsbeleid en -onderzoek, het onderwijsveld en de samenleving in relatie tot het curriculum. De startnotities zijn opgesteld door SLO samen met vakexperts, docenten, vakdidactici en toetsdeskundigen. Na oplevering van de conceptexamenprogramma's zullen de programma's met het veld worden beproefd en op basis van de inzichten daaruit worden geactualiseerd.
O&O is het vak waarin leerlingen leren onderzoeken en ontwerpen aan de hand van levensechte vraagstukken afkomstig van een (of meerdere) probleemeigenaar(s). Deze interdisciplinaire vraagstukken zijn rechtstreeks verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen en praktijken en vereisen natuurwetenschappelijke en technologische aanpak en inhouden. Vanuit diverse perspectieven, waarbij de creativiteit wordt gestimuleerd, werken de leerlingen aan waardevolle oplossingen voor de toekomst. Naast leren onderzoeken en ontwerpen ontwikkelen leerlingen zich op een groot aantal andere gebieden. Bij O&O werken leerlingen in teamverband op projectmatige basis. Het werken aan vraagstukken afkomstig uit het echte werkveld en de reflectie daarop helpt de leerlingen bij de voorbereiding op natuurwetenschappelijke of technische vervolgopleidingen. Ze maken kennis met diverse beroepen door het contact met experts, bedrijven en instellingen.
Het vak O&O bestaat op havo en vwo. Het maakt van leerjaar 1 tot en met het examenjaar onderdeel uit van het curriculum op school. Het pgp-T havo is gericht op leerjaar 4 en 5. Evenals het pgp-T havo is het een profielkeuzevak in de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek en een keuzevak in het vrije deel van de andere profielen. O&O wordt eveneens afgesloten met een schoolexamen.
In het vak O&O ligt, vergeleken met de pgp-T, de nadruk sterker op de natuurwetenschappelijke en technologische concepten, denkwijzen en vakvaardigheden. LOB is in het pgp-T havo sterk gepositioneerd doordat alle loopbaancompetenties als eindtermen in het examenprogramma zijn verwerkt. In het vak O&O maakt LOB onderdeel uit van het bredere domein van zelfontwikkeling.
De praktijkroute havo-Educatie is uitgewerkt in een conceptexamenprogramma van 120 studielasturen (120 SLU).
De praktijkroute havo-Educatie wordt afgesloten met een schoolexamen waarvan het cijfer meetelt in het combinatiecijfer. Het is aan de school om op basis van het conceptexamenprogramma (wettelijk kader) een eigen onderwijsprogramma te ontwikkelen. Passend bij de context en visie van de school op havo-Educatie, de eigen leerlingpopulatie en de mogelijkheid tot samenwerking met externe (educatieve) partners in de eigen regio.
Ja, dat is een belangrijke voorwaarde van de subsidie. Mocht je vestiging dit schooljaar nog niet direct zijn gestart met het aanbieden van het conceptexamenprogramma als schoolexamenvak, maar 2023-2024 hebben gebruikt als voorbereiding om het eerstvolgende schooljaar te starten met leerlingen in het vierde leerjaar van het havo, let dan goed op! Het is belangrijk dat je komend schooljaar start met het aanbieden van het programma aan leerlingen in het vierde leerjaar. Dit betekent niet per se dat alle beoogde leerlingen in 2024 moeten beginnen. De school kan er ook voor kiezen om met een gericht aantal leerlingen te beginnen en dat gaandeweg op te schalen. Wel is belangrijk dat er wordt begonnen met een groep leerlingen. De pilot is er namelijk ook op gericht om te monitoren of deze vakken uiteindelijk als schoolexamenvakken kunnen dienen. Hiervoor is informatie vanuit leraren en leerlingen cruciaal, daarom is het een subsidievoorwaarde.
Als blijkt dat een school geen leerlingen examens heeft laten doen in een praktijkgericht programma gedurende het doorontwikkeltraject, wat gecontroleerd kan worden uit de gegevens van DUO, dan wordt de helft van het subsidiebedrag teruggevorderd.
De hedendaagse samenleving is een informatiemaatschappij. Dankzij ICT en social media is er altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie en heeft ook iedereen de mogelijkheid om zelf informatie te plaatsen en te verspreiden.
Modelleren is een kernactiviteit van de (natuur)wetenschap. Binnen het kader van het modelleeronderwijs in het VO zijn de leerdoelen:1,2 het leren herkennen van situaties waar bekende modellen een rol spelen, het leren opstellen van modellen (alleen vwo) en het interpreteren van modeluitkomsten in het licht van het gestelde probleem.
Meer informatie over de manieren waarop een leerling met het profielvak BWI kan doorstromen naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).