Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.
Een praktijkgericht programma is erop gericht om leerlingen praktische kennis, vaardigheden en ervaring op te laten doen, binnen en buiten de school.
De praktijkgerichte examenprogramma’s voor het havo worden stapsgewijs doorontwikkeld om te leren welke consequentie deze vakken hebben voor de scholen en de doorstroommogelijkheden van leerlingen. Havo-scholen kunnen sinds 2022-2023 praktijkgerichte programma(‘s) als schoolexamenvak in hun onderwijsaanbod opnemen, en hebben daarbij de keuze tussen twee varianten Technologie en Maatschappij van 120 studielastuur die door SLO zijn ontwikkeld met scholen. De beide kleine programma’s kunnen met twee cohorten (22-23, 23-24, 24-25), onder voorwaarden worden beproefd. De ervaring van scholen met twee cohorten is nodig om in een cyclisch proces de examenprogramma’s door te ontwikkelen, af te stemmen op elkaar en andere curriculumontwikkelingen én te verbeteren. De verwachting is dat de praktijkgerichte programma's in mei 2026 vastgesteld worden.
Vanaf 2023-2024 ziet het tijdspad er als volgt uit:
Kleine variant | Grote variant | |
---|---|---|
2023-2024 |
Cohort 1 leerjaar 5 |
Cohort 1 leerjaar 4 |
2024-2025 | Cohort 2 leerjaar 5 | Cohort 1 leerjaar 5 Cohort 2 leerjaar 4 |
2025-2026 | Cohort 2 leerjaar 5 | |
2026 | Vaststelling examenprogramma's | Vaststelling examenprogramma's |
Ja. Het praktijkgerichte programma wordt gezien als regulier examenvak binnen het vakkenpakket van de havist. Hier geldt dus ook gewoon het doorstroomrecht naar het vwo. Houd er rekening mee dat een leerling met een praktijkgericht programma die doorstroomt vanuit het havo mogelijk een examenvak minder heeft gevolgd dan dat het in het vwo zal moeten doen. Maatwerk is in dat geval gewenst, maar dat is afhankelijk van de wijze waarop je dit vak in de school hebt neergezet.
Met deze lijst kunt u inventariseren in hoeverre u al werkt aan leerdoelen die relevant zijn voor een optimale voorbereiding van gtl-leerlingen op havo en mbo.