Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In augustus 2017 is een nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen voor havo en vwo landelijk ingevoerd. Karakteristiek voor het nieuwe programma is de concept-contextbenadering. Daarmee verdween de traditionele, thematische aanpak van het oude programma. Het nieuwe examenprogramma bevat compleet vernieuwde domeinen en een nieuwe begrippenstructuur in de vorm van vier hoofdconcepten en 23 kernconcepten. Om een beeld te krijgen over de manier waarop het programma in de praktijk ingevuld en gewaardeerd wordt, zijn docenten drie en leerlingen twee keer gevraagd hun ervaringen met het programma te delen. De eerste ervaringen van docenten en leerlingen met het nieuwe programma zijn in het algemeen gematigd positief. De uitgebreide resultaten van het onderzoek zijn te lezen in dit rapport.
Deze rapportage beschrijft de resulaten van een vragenlijstonderzoek onder 76 docenten en 359 leerlingen over de vernieuwing van het examenprogramma maatschappijwetenschappen. Het betreft de startmeting in een meerjarig monitortraject naar de manier waarop het nieuwe programma in de praktijk wordt vormgegeven.
Deze rapportage beschrijft de resulaten van een vragenlijstonderzoek onder 77 docenten over de vernieuwing van het examenprogramma maatschappijwetenschappen. Het betreft een tussenmeting in een meerjarig monitortraject naar de manier waarop het nieuwe programma in de praktijk wordt vormgegeven.
In 2016 en 2017 zijn de eerste onderzoeken uitgevoerd naar mondelinge taalvaardigheid Nederlands van Peil.onderwijs. Het volgende peilingsonderzoek mondelinge taalvaardigheid Nederlands staat gepland voor 2024. Deze domeinbeschrijving mondelinge taalvaardigheid vormt de basis voor het nieuwe peilingsonderzoek.
Domeinomschrijving in opdracht van de Onderwijsinspectie voor peilingsonderzoek. Brengt het beoogde en uitgevoerde curriculum in kaart en geeft een kader voor het meten van het gerealiseerde curriculum digitale geletterdheid in onderbouw vo.