Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor de actualisatie en ontwikkeling van examenprogramma’s Chinees zijn de ervaringen van docenten en leerlingen met het schoolvak onderzocht.
Verslag van een tweejarig pilotproject dat tot doel had het examenprogramma economie, zoals door de commissie Teulings geadviseerd, te evalueren. Het doel van de pilot was het beantwoorden van de vraag of dit examenprogramma toetsbaar, haalbaar en onderwijsbaar is. De algemene conclusie die getrokken kan worden, is dat het examenprogramma op elk van bovengenoemde punten positief scoort. Pilotdocenten bleken goed instaat om een aantrekkelijk, afwisselend en uitdagend onderwijsaanbod te creëren en een passend en haalbaar schoolexamen samen te stellen.
SLO onderzoekt in een meerjarig pilotproject hoe het conceptexamenprogramma technologie en toepassing wordt ingevoerd en geïmplementeerd. Hoe ziet het programma er in de lespraktijk uit en is het haalbaar, uitvoerbaar en toetsbaar volgens docenten en leerlingen? In dit rapport zijn de resultaten van de derde tussenmeting in leerjaar 4 vmbo-gl/tl te lezen.
Met deze taakhulp krijg je ondersteuning bij alle stappen van een formatieve evaluatie: het plannen, uitvoeren, beoordelen en uitzetten van vervolgstappen. In de taakhulp krijg je stap voor stap hulp bij het opzetten van een evaluatieplan en vind je onder andere voorbeeldinstrumenten (zoals vragenlijsten, observatieschema's etc.) en uitleg hoe je evaluatieactiviteiten uitvoert (zoals interviewen, observeren, logboek bijhouden, etc.). Wanneer je voor het eerst met deze taakhulp werkt, raden we je aan bij stap 1.1 te starten. Mocht je al meer ervaring hebben, dan kun zelf bepalen waar je begint.
Vanaf het schooljaar 2016-2017 is het nieuwe beroepsgerichte examenprogramma ingevoerd in de bovenbouw van het vmbo. Sinds het schooljaar 2017-2018 werken alle vmbo-scholen met het nieuwe examenprogramma. In opdracht van het ministerie van OCW geeft SLO vorm en inhoud aan een driejarige monitoring en evaluatie. Deze eindrapportage onder docenten en leerlingen, betreft de eindmeting (schooljaar 2018-2019) waarin waar dat mogelijk en zinnig is, een vergelijking wordt gemaakt met de voorgaande metingen.