Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In de preambule van de Examenregeling voortgezet onderwijs is voor het vmbo onder meer vastgelegd, dat leerlingen moeten 'leren reflecteren op de toekomst'.
Leerlingen die kunnen uitleggen wat hun leerdoelen zijn, dat wil elke leraar wel. Hoe pak je dat aan?
Leerlingen die reflecteren op hun inzet en aanpak, dat wil elke leraar wel. Hoe pak je dat aan?
Formatieve evaluatie houdt alle activiteiten in die kinderen en leerkracht uitvoeren om de leeractiviteiten van kinderen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen.
In de huidige lespraktijk wordt bij schoolexamens veel gebruikgemaakt van vragen uit centrale examens van voorgaande jaren. Dit heeft natuurlijk de functie om leerlingen voor te bereiden op het maken van een centraal examen, maar dat is eigenlijk niet de doelstelling van het programma voor het schoolexamen.
Een mogelijkheid om een onderdeel toe te voegen aan het vak is om in het onderwijs veel nadruk te leggen op praktisch werk in de vorm van practica, eigen onderzoek of een ontwerpopdracht.
Draagt de organisatie van de school bij aan het slagen van vakoverschrijdende initiatieven en zo nee, wat kan er verbeterd worden? Welke rol speelt de cultuur van de school hierin?