Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 485
Een van de uitgangspunten bij de vernieuwing van de examenprogramma's van de bètavakken, economie en maatschappijwetenschappen is aandacht voor concepten en contexten geweest. Alhoewel er verschillende visies en uitwerkingen op het werken met concepten en contexten zijn, hebben ze gemeenschappelijk dat er groot belang wordt gehecht aan het kunnen toepassen van een (zelfde) concept in wisselende contexten. Deze verschillende contexten geven op hun beurt betekenis aan het concept. Belangrijk is dus de wisselwerking tussen beide. SLO heeft een concept-contextvenster ontwikkeld dat zicht biedt op vier verschillende manieren waarop de wisselwerking tussen concepten en contexten kan worden uitgewerkt.
23 januari 2015
In mei 2009 heeft SLO een leerplanvoorstel Chinese taal en cultuur aangeboden aan het ministerie van OCW. Dit resulteerde in een verzoek van het ministerie om een examenpilot Chinees op te zetten. De pilot wordt geflankeerd door een evaluatieonderzoek dat SLO samen met het ICLON uitvoert. Doel van de pilot is de haalbaarheid, uitvoerbaarheid en toetsbaarheid van de verschillende domeinen en voorgestelde eindniveaus van het examenprogramma voor Chinese taal en cultuur te evalueren. Deze publicatie rapporteert over de evaluatieresultaten van het tweede pilotjaar.
26 januari 2015
Met ingang van 2015 komt er een eind aan de tijdelijke afwijking die eruit bestond dat het centraal examen geschiedenis betrekking had op domein A en C. Vanaf 2015 heeft het centraal examen betrekking op domein A en B, dus op Historische vaardigheden en Oriëntatiekennis van de tien tijdvakken. Om de implementatie van dit nieuwe centraal examen te monitoren heeft SLO onderzocht op welke wijze docenten vorm geven aan het examenprogramma, welke keuzes zij maken met betrekking tot de leerstofordening en het PTA. Ook is onderzocht in hoeverre docenten en leerlingen tevreden zijn over het nieuwe programma en welke knelpunten zij ervaren.
12 februari 2015
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma en gaat werken met de concept-context-benadering. Doel is leerlingen met concepten als ‘individualisering’ en ‘socialisatie’ de sociale werkelijkheid te laten analyseren. Verworven kennis, zo is de gedachte, blijft dan langer hangen. Op pilotscholen hebben twee groepen van vier leraren voorbeeldmateriaal voor havo en vwo gemaakt. De lesprogramma’s hebben een eigen karakter gekregen: voor vwo is het richtpunt een abstractere, meer theoretische context. Deze publicatie behandelt het hoofdconcept 'verandering' binnen de context 'moderne samenleving',
9 juli 2013
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma en gaat werken met de concept-context-benadering. Doel is leerlingen met concepten als ‘individualisering’ en ‘socialisatie’ de sociale werkelijkheid te laten analyseren. Verworven kennis, zo is de gedachte, blijft dan langer hangen. Op pilotscholen hebben twee groepen van vier leraren voorbeeldmateriaal voor havo en vwo gemaakt. De lesprogramma’s hebben een eigen karakter gekregen: voor vwo is het richtpunt een abstractere, meer theoretische context. Deze publicatie behandelt het hoofdconcept 'verandering' binnen de context 'moderne samenleving',
9 juli 2013
Deze brochure is het verslag van een gefaseerde trendanalyse voor het vak lichamelijke opvoeding in het gemeenschappelijke deel van de examenprogramma's voor vmbo, havo en vwo. Het gehele onderzoek bestond uit vier fasen: verkennende interviews, docentenpanels, een webenquête en een resonansbijeenkomst. In dit rapport vind je de opbrengsten van de fasen drie en vier. Parallel aan het onderzoek functioneerde een docentennetwerk rond de vernieuwing van het programma LO in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De resultaten uit het onderzoek worden in dit rapport ook afgezet tegen de opbrengsten uit dat netwerk.
13 juli 2012
Met deze opstroommodule bereiden leerlingen van de vmbo-theoretische leerweg zich degelijk voor op een opstroom naar havo 4. Zij maken kennis met een aanpak en een leerstof die in het verlengde ligt van de examenprogramma’s tweede fase. Zij kunnen van zichzelf constateren of zij er affiniteit mee hebben en of zij de capaciteiten hebben voor die vormen van wiskunde.
13 juli 2012
Deze handreiking is bestemd voor docenten lichamelijke opvoeding 1 op het vmbo en voor schoolleiders. LO1 wordt afgesloten met een schoolexamen. Voor de exameneenheden zijn, net als voor de andere examenprogramma's voor het vmbo, alleen globaal geformuleerde eindtermen vastgesteld. De scholen hebben daardoor ruimte voor het maken van eigen inhoudelijke keuzes. SLO heeft deze handreiking gemaakt om docenten te helpen door hen ideeën aan te reiken voor het uitwerken van het schoolexamen LO1.
17 augustus 2007
In opdracht van het Ministerie van OCW en in het kader van Onderwijs 2032 heeft SLO in 2015 een vooronderzoek uitgevoerd ten behoeve van een eventuele herijking en mogelijke aanpassing van kerndoelen en examenprogramma's Nederlands. Via een (beperkte) literatuurstudie van publicaties en gesprekken met experts is geprobeerd een beeld te krijgen van de door de vakgemeenschap Nederlands gewenste aanpassing van het leerplankader. Deze rapportage vat de opbrengsten samen en presenteert enkele voorlopige conclusies.
7 maart 2016