Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Elke vakvernieuwingscommissie heeft maximaal 24 maanden om de nieuwe conceptexamenprogramma’s voor het betreffende vak of cluster van vakken op te leveren. De conceptexamenprogramma’s voor de vakken Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer zullen in maart 2024 gereed zijn. Daarna worden deze conceptexamenprogramma’s beproefd op bruikbaarheid en effectiviteit in de praktijk.
Het ministerie van OCW geeft opdracht tot het actualiseren van de examenprogramma’s en heeft de uitgangspunten en kwaliteitscriteria vastgesteld in een werkopdracht aan SLO. Vakvernieuwingscommissies van leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts gaan in samenwerking met advieskringen werken aan de volgende tussenproducten:
- Karakteristiek per vak
- Raamwerk van concepteindtermen per vak
- Uitwerking selecties van concepteindtermen per vak
- Uitwerking volledige set concepteindtermen en verdeling (centraal examen en schoolexamen voor vakken met een centraal examen
- Conceptexamenprogramma’s per vak en een toelichtingsdocument met verantwoording van keuzes.
De vakvernieuwingscommissies krijgen bij aanvang een startnotitie. Startnotities per vak beschrijven de probleemanalyse, relevante ontwikkelingen in onderwijsbeleid en -onderzoek, het onderwijsveld en de samenleving in relatie tot het curriculum. De startnotities zijn opgesteld door SLO samen met vakexperts, docenten, vakdidactici en toetsdeskundigen. Na oplevering van de conceptexamenprogramma's zullen de programma's met het veld worden beproefd en op basis van de inzichten daaruit worden geactualiseerd.
In samenwerking met scholen ontwikkelen we praktijkgerichte examenprogramma’s voor havo. Pilotscholen beproeven het praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M) en een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) in een grote en kleine variant.
Op deze website vind je de handreiking van de verschillende praktijkgerichte programma’s van zowel de licentievrije als licentiegebonden programma’s.
In samenwerking met scholen ontwikkelen we praktijkgerichte examenprogramma’s voor havo. Pilotscholen beproeven het praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M) en een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) in een grote en kleine variant.
Wat moet ik als docent wel en niet behandelen als het om het examenprogramma gaat? Kan ik opdrachten uit de methode overslaan?
SLO zorgt met een team van experts en leraren voor de samenhang, zodat raakvlakken tussen vakgebieden met elkaar kloppen en er doorlopende leerlijnen ontstaan. De ontwikkeling van examenprogramma’s en kerndoelen overlapt grotendeels in tijd. Verschillende teams gaan aan de slag met de ontwikkeling van kerndoelen en examenprogramma’s op basis van gemeenschappelijke uitgangspunten, zoals beschreven staat in de werkopdrachten voor kerndoelen en examenprogramma's van OCW aan SLO. Deze zijn uitgewerkt in werkinstructies, waarmee de teams en commissies werken.
Wat moet ik als docent wel en niet behandelen als het om het examenprogramma gaat? Hoeveel ruimte heb ik om zelf te bepalen of sommige interessante maatschappelijke thema’s of de actualiteit een plek krijgen in mijn lessen?
Wat moet ik als docent wel en niet behandelen als het om het examenprogramma gaat? Wat is er fundamenteel vernieuwd en hoe zorg ik ervoor dat alle concepten en contexten goed aan de orde komen?