Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 2316
Informatie over het leergebied kunst & cultuur. Bestaande uit muziek, dans, drama, beeldende kunst, literatuur en cultureel erfgoed.
7 april 2020
Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving.
5 oktober 2022
Bij rekenen-wiskunde gaat het om basisvaardigheden die bijdragen aan de gecijferdheid van leerlingen.
5 oktober 2022
Als onderdeel van de SLO-projecten Coördinatie invoering nieuwe examenprogramma's natuurwetenschappelijke vakken en Coördinatie invoering nieuwe examenprogramma's wiskunde heeft SLO een werkgroep Afstemming wiskunde-natuurkunde tweede fase ingesteld. De werkgroep heeft acht thema’s uitgekozen die van belang zijn voor de samenhang tussen de beide vakken. Bij elk van deze thema’s zijn aanbevelingen geformuleerd. Sommige aanbevelingen zijn voornamelijk bestemd voor docenten en lerarenopleiders die willen afstemmen met hun wiskunde- of natuurkunde-collega's, andere zijn vooral bestemd voor examenmakers of uitgevers, weer andere voor syllabus- of vernieuwingscommissies.
3 juli 2015
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma. Per augustus 2017 wordt dit landelijk ingevoerd (vanaf het vierde leerjaar). Karakteristiek is het werken met de concept-contextbenadering. Op veertien pilotscholen wordt nu met het nieuwe programma gewerkt. Zowel voor havo als voor vwo heeft een schrijfteam met docenten voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld dat in de lessen kan worden gebruikt. Inmiddels is de tweede druk verschenen van de boekjes Hoofdconcepten en kernconcepten (voor havo en voor vwo). Ze zijn gebaseerd op de vernieuwde versie (2015) van het examenprogramma en de bijbehorende syllabi, waarin alle CE-domeinen beschreven zijn
26 augustus 2015
Maatschappijwetenschappen: hoofdconcepten en kernconcepten: voorbeeld lesmateriaal havo, tweede druk
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma. Per augustus 2017 wordt dit landelijk ingevoerd (vanaf het vierde leerjaar). Karakteristiek is het werken met de concept-contextbenadering. Op veertien pilotscholen wordt nu met het nieuwe programma gewerkt. Zowel voor havo als voor vwo heeft een schrijfteam met docenten voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld dat in de lessen kan worden gebruikt. Inmiddels is de tweede druk verschenen van de boekjes Hoofdconcepten en kernconcepten (voor havo en voor vwo). Ze zijn gebaseerd op de vernieuwde versie (2015) van het examenprogramma en de bijbehorende syllabi, waarin alle CE-domeinen beschreven zijn.
26 augustus 2015
Begin 2016 verscheen de eerste trendanalyse voor de beroepsgerichte vakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en het praktijkonderwijs (pro). In voorliggend addendum wordt deze verdiept en op onderdelen geactualiseerd. Zo is in de eerste trendanalyse uitgebreid ingegaan op de vernieuwing van de beroepsgerichte vakken in het vmbo. Inmiddels zijn de nieuwe examenprogramma’s wettelijk ingevoerd en hanteren de meeste vmbo-scholen de nieuwe examenprogramma’s in de praktijk. Dit addendum gaat daarom in op de voorbereidingen van de scholen en op de eerste ervaringen van de pilotscholen. Daarnaast is de trendanalyse uitgebreid met een historische schets over de voorgeschiedenis en het karakter van het vmbo.
11 september 2017