Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Hoe kun je ICT gebruiken om kinderen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats
Voor bijna een vijfde van de vijftienjarigen is omgaan met geld moeilijk (OESO, 2016). Dat geldt vooral voor jongeren in het praktijkonderwijs en vmbo bb-kb. Hun financiële vaardigheden zijn niet genoeg ontwikkeld. Het is een breed gedragen standpunt dat financiële geletterdheid een vaste plek krijgt in het onderwijs. SLO ontwikkelde op basis van de leerdoelen van het Nibud vier themakaarten, die gekoppeld zijn aan de executieve functies. Docenten kunnen deze kaarten gebruiken om hun lessen rond financiële geletterdheid vorm te geven.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. Door het oplopende lerarentekort, uitval van leraren en lessen in coronatijd, focus op basisvaardigheden en nieuwe leergebieden als burgerschap en digitale geletterdheid, zijn er simpelweg zorgen over de tijd, aandacht en mankracht voor W&T. Hoe staat het met het W&T in het po? SLO brengt ontwikkelingen in kaart
SLO kreeg opdracht van OCW om samen met het onderwijsveld de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde te actualiseren en burgerschap en digitale geletterdheid te ontwikkelen. De geactualiseerde kerndoelen voor po en onderbouw vo geven meer richting en ruimte.
Lees ook Actualisatie examenprogramma's - SLO context juni 2023