Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De netwerkbijeenkomst van 15 februari 2023 stond in het teken van het reeds gestarte proces van actualiseren van de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid en het proces van actualiseren van de kerndoelen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Informatie over online shaming: Wat is het en hoe kan een school hiermee omgaan?
"ICT wordt nog te veel gezien als alleen maar een middel. ICT en met name digitale geletterdheid zijn ook een doel op zich." Dat zegt onderwijskundige Joke Voogt, bijzonder hoogleraar ICT & Curriculum aan de Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en lector Onderwijsinnovatie en ICT aan de Hogeschool Windesheim. Zowel in Amsterdam als in Zwolle houdt ze zich bezig met de relatie tussen ICT en het curriculum.
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.
Basisvaardigheden zijn een hot item, maar wat zijn het eigenlijk? In het Masterplan Basisvaardigheden van de minister van OCW1 gaat het om vier leergebieden: taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Deze leergebieden heb je nodig om andere schoolvakken te kunnen volgen en om je later in de maatschappij te kunnen redden, aldus de minister. Dit artikel zoomt in op rekenen-wiskunde. De auteurs geven met concrete voorbeelden uit methodes aan wat zij verstaan onder basisvaardigheden en pleiten voor een brede interpretatie, inclusief basisinzichten.