Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De referentieniveaus zijn ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften het uitgangspunt. Er zijn echter leerlingen die, ondanks de inspanningen van de school, de referentieniveaus niet halen op het moment dat het van hen wordt verwacht. Dan kan het nodig zijn om (inhoudelijke) keuzes te maken, zodat deze leerlingen een onderwijsaanbod krijgen dat past bij hun ontwikkelingsperspectief. Het project Passende perspectieven heeft ter ondersteuning van dit proces de referentieniveaus voor rekenen uitgewerkt, waarbij werd uitgegaan van drie verschillende groepen met elk een specifieke beperking. De opbrengsten van de eerste fase van het project bevat de volgende onderdelen: wegwijzer, doelenlijsten, leerroutes bij de doelenlijsten en profielschetsen van de drie doelgroepen.
In het Nederlandse onderwijssysteem wordt relatief vroeg geselecteerd in het voortgezet onderwijs. Dit systeem van vroege selectie werkt vooral in het nadeel van leerlingen die wel het leerpotentieel hebben, maar dat op het moment van selectie nog onvoldoende zichtbaar kunnen maken. Geschat wordt dat twintig procent van de leerlingen onderpresteert. Een alternatief model zou zijn om leerlingen langer gemeenschappelijk onderwijs te bieden. Dit model van 'comprehensive education', waarbij leerlingen in heterogene groepen een gemeenschappelijk curriculum volgen, wordt gehanteerd in verschillende Europese landen. Deze verkenning beschrijft ervaringen die er in het buitenland zijn met het langer bij elkaar houden van leerlingen in het voortgezet onderwijs, welke modellen deze landen hanteren bij het inrichten van het onderwijs en hoe er wordt omgegaan met heterogene groepen