Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Hoe kunnen leerlingen beter worden in het samen regelen van beweegactiviteiten?
Hoe voer je in je lessen gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren? Hoe verbind je die gesprekken betekenisvol aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap? Hoe zet je daarbij rijke teksten in en benut je de kracht van meertaligheid? De voorbeeldmatige lessenseries ‘Wat een talent’ voor het po en ‘Zeg het met gebaren’ voor het vo laten dat zien.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
De vier beste biologieleerlingen van Nederland streden om te winnen bij de 34e Internationale Biologie Olympiade. Samen sleepten ze bronzen en zilveren medailles binnen.
Mitchell Rikken (18 jaar, 5 vwo) uit Arnhem van het Lyceum Elst is de winnaar van de 43e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 27 mei t/m 3 juni bij Dow in Terneuzen. Niels Manning (19 jaar, 6 vwo) van het Ubbo Emmius, locatie Stationslaan in Stadskanaal behaalde de tweede prijs. Derron van Os (16 jaar, 6 vwo) van het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht werd derde, Joran de Ridder (16 jaar, 6 vwo) van het Porta Mosana College in Maastricht werd vierde en de vijfde plaats ging naar Gijs van Helsdingen (18 jaar, 6 vwo) van het Pax Christi College in Druten. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 2500 scholieren mee. Aan de finale hebben 19 leerlingen deelgenomen; 13 uit 6 vwo en 6 uit 5 vwo.
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkeld. Op 28 september nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Op 6 maart nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.
Afgelopen voorjaar is door zeven vo-scholen en twee hbo-instellingen de Praktijkroute havo-Educatie ontwikkeld. Er ligt nu een conceptexamenprogramma voor de bovenbouw havo. We zijn op zoek naar pilotscholen die daarmee aan de slag willen gaan. Tijdens de online informatiebijeenkomst vertellen we je er meer over.
SLO heeft een verkenning uitgevoerd naar de ERK-niveaus van de moderne vreemde talen.
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.