Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Wat doe je om de basisvaardigheden rekenen bij basisschoolleerlingen te versterken? We vragen het aan Marjolein Fekkes, leerkracht van groep 4 en rekenspecialist van IKC Willem Alexander in Leeuwarden.
Eind vorig jaar werd TIMSS gepubliceerd, het internationale onderzoek naar kennis en vaardigheden van leerlingen in groep 6, op het gebied van rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen. Daaruit bleek dat Nederland voor beide vakgebieden weer minder goed scoort dan de afgelopen jaren. Het ministerie van OCW vroeg SLO om te onderzoeken waar die daling vandaan komt.
Eind vorig jaar werd TIMSS gepubliceerd, het internationale onderzoek naar kennis en vaardigheden van leerlingen in groep 6, op het gebied van rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen. Daaruit bleek dat Nederland voor beide vakgebieden weer minder goed scoort dan de afgelopen jaren. Het ministerie van OCW vroeg SLO om te onderzoeken waar die daling vandaan komt.
Het is geen unicum meer: scholen voor basis- en voortgezet onderwijs die samen leerroutes aanbieden voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Drie van deze ‘tienerscholen’ ontwikkelen nu samen met SLO doorlopende leerlijnen van groep 7 tot en met klas 2, compleet met leerdoeloverzichten in leerlingtaal. Dat is handig, ook voor basisscholen die geen deel uitmaken van een 10-14-initiatief, maar hun leerlingen beter willen voorbereiden op het vo.
Wat bied je aan een leerling van 9 of 10 jaar die al klaar is met de basisschoolstof? Rechtstreeks van groep 7 naar de brugklas is niet altijd ideaal. Op steeds meer plekken volgen versnelde leerlingen daarom speciale programma’s die hen voorbereiden op het vo.
SLO deed er onderzoek naar en komt binnenkort met aandachtspunten en een voorbeeldcurriculum voor het opzetten van een tussenjaar. We namen een kijkje bij Intermezzo, het overgangsjaar van het Hondsrug College in Emmen.
Dat was even schrikken in april, toen de onderwijsinspectie in haar rapport Peil.Rekenen-Wiskunde bezorgd liet weten dat veel leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen’. Uit onderzoek bleek dat aan het eind van de basisschool slechts een derde van de leerlingen het streefniveau 1S haalt, terwijl de ambitie ligt op twee derde. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel, vindt Stanja Oldengarm, leerplanontwikkelaar rekenen en wiskunde bij SLO. Internationaal onderzoek onder groep 6-leerlingen laat juist een positieve ontwikkeling zien.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021