Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Informatie over digitale geletterdheid en de doorlopende leerlijn. Met aandacht voor mediawijsheid, informatievaardigheden, computational thinking en ICT-basisvaardigheden.
SLO evalueert de invoering van deze vernieuwing in opdracht van het Ministerie van OCW.
Tijdens het intepreteren van teksten koppelen leerlingen hun eigen kennis (‘kennis van de wereld’) en ervaringen aan de inhoud van de tekst. Bij verhalen en gedichten gaat het bijvoorbeeld om eigen gevoelens, ideeën, angsten, dromen of wensen.
Het rekenmodel voor de valversnelling is door te rekenen met behulp van de computer. Daarvoor is speciale software beschikbaar. Bij deze modelleerprogramma's wordt onderscheid gemaakt tussen ‘tekstgebaseerde’ en ‘grafische’ omgevingen. In de modelleeromgeving Coach1 kan een model zowel in tekstmodus als in grafische modus opgesteld worden.
In groep 3-4 is het belangrijk dat de leraar leerlingen leert om hun eigen kennis en ervaringen aan de inhoud van de tekst te koppelen. Hij stelt vragen en lokt reacties uit. Met die eigen kennis en ervaringen leren leerlingen om voorspellingen over de inhoud te maken, om inferenties te maken, om eigen ervaringen te vergelijken en om nieuwe informatie op te doen.