Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In dit artikel staan vier concrete ideeën voor probleemoplossen die elke leerkracht eenvoudig kan aanpassen voor de leerlingen in de eigen groep.
Lees hier meer over schrijven met peer-response: een aanpak waarbij leerlingen elkaar helpen bij het leren schrijven van teksten.
Leesvoorkeuren ontwikkelen zich bij kinderen individueel, thuis, op school, in de bibliotheek. Een ruim aanbod, zowel fysiek als in activiteiten, beïnvloedt de leesvoorkeur van kinderen. Behalve belangstelling van een kind is ook de techniek van het lezen van invloed op de leesvoorkeur.
De activiteiten in groep 5/6 bouwen voort op groep 3/4: leerlingen breiden hun kennis (wat is waar te vinden) en hun vaardigheden (je weg vinden in aanbod en bronnen) uit. Ze worden wegwijs gemaakt in bibliotheek, documentatiecentrum/mediatheek, en in naslagwerken, boeken, kranten en tijdschriften.
In het reguliere basisonderwijs zijn scholen verplicht een eindtoets af te nemen. Alle leerlingen van groep 8 maken de toets.
Wanneer een kind van de peuterspeelzaal of kinderopvang overgaat naar de basisschool, licht de pedagogisch medewerker de schriftelijke informatie over sommige kinderen mondeling toe in een gesprek met de leerkracht.