Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Ja, dat is een belangrijke voorwaarde van de subsidie. Mocht je vestiging dit schooljaar nog niet direct zijn gestart met het aanbieden van het conceptexamenprogramma als schoolexamenvak, maar 2023-2024 hebben gebruikt als voorbereiding om het eerstvolgende schooljaar te starten met leerlingen in het vierde leerjaar van het havo, let dan goed op! Het is belangrijk dat je komend schooljaar start met het aanbieden van het programma aan leerlingen in het vierde leerjaar. Dit betekent niet per se dat alle beoogde leerlingen in 2024 moeten beginnen. De school kan er ook voor kiezen om met een gericht aantal leerlingen te beginnen en dat gaandeweg op te schalen. Wel is belangrijk dat er wordt begonnen met een groep leerlingen. De pilot is er namelijk ook op gericht om te monitoren of deze vakken uiteindelijk als schoolexamenvakken kunnen dienen. Hiervoor is informatie vanuit leraren en leerlingen cruciaal, daarom is het een subsidievoorwaarde.
Als blijkt dat een school geen leerlingen examens heeft laten doen in een praktijkgericht programma gedurende het doorontwikkeltraject, wat gecontroleerd kan worden uit de gegevens van DUO, dan wordt de helft van het subsidiebedrag teruggevorderd.
Voor een antwoord op diverse vragen over schrijfonderwijs kun je terecht in de leerlijn begrippen voor taalbeschouwing, bedoeld voor zowel het primair als voortgezet onderwijs.
Executieve functies zijn hogere cognitieve processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen.
Wat leerlingen lezen, kunnen we niet los zien van de omgeving waarin ze lezen. Lezen vindt altijd ergens plaats en de omgeving waar je leest heeft invloed op je manier van lezen.
Een beschrijving van de doelen en het gedifferentieerde onderwijsaanbod voor een bepaalde periode.
Zelfstandig werken is zowel een middel om gedifferentieerd onderwijs te realiseren als doel op zichzelf dat leerlingen meer verantwoordelijkheid geeft over hun eigen leerproces en minder afhankelijk maakt van de leerkracht.…
De meeste leraren zullen de leesontwikkeling van hun kinderen volgen via leesvaardigheidstoetsen uit het leerlingvolgsysteem of uit methodes. Deze toetsen zijn summatief: je beoordeelt wat de leerling bereikt heeft aan het eind van een programmaonderdeel of bepaalde leerstof.