Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Hier vind je fragmenten uit leesgesprekken. De uitgekozen fragmenten illustreren de leesontwikkeling van kinderen.
In groep 3 en 4 leren kinderen te reageren op de inhoud van teksten en leren deze te waarderen. Het accent ligt op het waarderen van de inhoud. Aanvankelijk gaat het net als in groep 1 en 2 om emotionele reacties. Vanaf groep 4 wordt er een begin gemaakt met praten over tekstkenmerken.
Bij kunstzinnige oriëntatie maken leerlingen kennis met hoe mensen door middel van kunst en cultuur vorm en betekenis geven aan hun bestaan.
Het is geen unicum meer: scholen voor basis- en voortgezet onderwijs die samen leerroutes aanbieden voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Drie van deze ‘tienerscholen’ ontwikkelen nu samen met SLO doorlopende leerlijnen van groep 7 tot en met klas 2, compleet met leerdoeloverzichten in leerlingtaal. Dat is handig, ook voor basisscholen die geen deel uitmaken van een 10-14-initiatief, maar hun leerlingen beter willen voorbereiden op het vo.
Ongeveer driekwart van de scholen biedt de sportklas aan op het vmbo-tl, havo en/of vwo en ongeveer een derde op het vmbo-bb/kb