Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Schooljaar 2023-2024 start de eerste tranche scholen die dit concept-examenprogramma met hun leerlingen gaan uitvoeren en beproeven. Scholen ontwikkelen hun eigen onderwijsprogramma’s, eventueel samen met partners uit het brede werkveld van onderwijs en educatie.
SLO zorgt voor de curriculaire begeleiding en zal dit gehele traject nauwgezet monitoren.
De ervaring met de verschillende onderwijsprogramma’s is input voor de digitale handreiking Praktijkroute havo-Educatie.
Havo-Educatie (120 SLU) is ontwikkeld voor havisten. In de praktijkroute krijgen havisten in de bovenbouw (klas 4 en klas 5) de gelegenheid om zich te oriënteren op het beroep van leraar en het werkveld educatie. Leerlingen doen praktijkervaring op door bijvoorbeeld door zelf eens in de huid te kruipen van de groepsleerkracht, (sport)trainer, educatief uitgever of schoolleider. De leerlingen gaan buiten het eigen leslokaal op onderzoek, zelf actief aan de slag op bijvoorbeeld een school, in een museum of bij de scouting en combineren dat met kennis op het gebied van onder meer didactiek en pedagogiek.
Alle opgedane vakinhoudelijke kennis en ervaringen helpen de leerling om (verder) te reflecteren op eigen interesses, kwaliteiten en talentontwikkeling en geven richting bij studiekeuze naar het hbo. Dit vak biedt daarnaast ruimte aan ontwikkeling van meer generieke vaardigheden die bij alle vervolgstudies gewenst en betekenisvol zijn, zoals communicatieve vaardigheden, samenwerken, presenteren, onderzoeken en analyseren.
N.B. Er is inmiddels een nieuw overzicht van leerroutes ontwikkeld. De betreffende publicatie wordt nu niet geactualiseerd, daarin staat nog het eerder ontwikkelde overzicht. Je kunt het nieuwe overzicht erbij gebruiken ter verduidelijking.
In dit onderzoek is gekeken naar op welke wijze en in hoeverre kinderen uit groep 4, 6 en 8 blijk geven van genrekennis tijdens het voeren individuele leesgesprekken tussen leerling en docent.