Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het is belangrijk om toetsing en leeractiviteiten goed af te stemmen op de leerdoelen.
In je onderwijs ga je uit van leerdoelen. Dat is je vertrekpunt. Je weet wat je leerlingen aan het einde van een schooljaar of periode moeten kennen en kunnen. Op basis daarvan bepaal je je leerdoelen. Vervolgens bedenk je op welke manier je gaat beoordelen of je leerlingen de leerdoelen hebben behaald. En je denkt na over hoe je zicht krijgt op het leerproces van je leerlingen. Tenslotte bepaal je welke activiteiten leerlingen helpen bij het bereiken van de leerdoelen. Dat noemen we constructieve afstemming.
Constructieve afstemming
Het verschil is tussen formatief evalueren
en summatief beoordelen
Hieronder vind je concrete handreikingen voor toetsing.
po
Formatief evalueren in het primair onderwijs
In deze publicatie lees je wat formatief evalueren inhoudt en hoe je het kunt toepassen in je onderwijs. Ook vind je er voorbeelden uit de praktijk.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie
- Het schrijven (pdf, 629 kB) van een beschouwing bij een kunstwerk voor het project ‘Expositie in de School’ in groep 7;
- Aan de slag met vloeiend lezen (pdf, 531 kB) in groep 3.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren in het primair onderwijs.
vo
Formatief evalueren (special)
Een bewaarnummer (pdf, 6.7 MB) vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor het vmbo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken);
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven);
- Een e-mail (pdf, 98 kB) voor de beroepenmarkt (schrijven)
e-mail; - Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij teksten (lezen).
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en het vmbo.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor havo/vwo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken);
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven);
- Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij een verzameling teksten rondom een thema.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en havo/vwo.
Kennisclips over leesonderwijs
Op welke manier kun je grondig leesbegrip van leerlingen toetsen? Joyce Gubbbels van het Expertisecentrum Nederlands legt het uit in deze video. Aan de hand van de bijbehorende reflectievragen kun je met je sectie in gesprek over het toetsen van leesbegrip.
Meer weten over formatief evalueren?
- Bekijk de animatie waarin je in een notendop meer leert over formatief evalueren.
- Kijk op formatiefevalueren.slo.nl.
Voor de factsheet basisvaardigheden rekenen-wiskunde hebben we gebruik gemaakt van bronnen.
Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Tiener College in Gorinchem biedt een doorlopende leerlijn voor kinderen van 10 tot 14 jaar.
Op deze pagina's vind je informatie over het vak Duits en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.