Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Voor het onderwijs zijn verschillende modellen ontwikkeld waarin de rol van de leerkracht ten opzichte van de leerling beschreven wordt. De organisatiemodellen zijn in grote lijnen in twee groepen te verdelen.
De doelen voor wereldoriëntatie zijn verdeeld over de domeinen mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
In samenwerking met scholen ontwikkelen we praktijkgerichte examenprogramma’s voor havo. Pilotscholen beproeven het praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M) en een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) in een grote en kleine variant.
De leerlingen leren schriftelijk optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen volgens meer of minder verkorte standaardprocedures.
Op deze pagina's vind je informatie over het vak Duits en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.