Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Genredidactiek staat voor een onderwijsaanpak waarin leerlingen systematisch vertrouwd gemaakt worden met de communicatieve en conceptuele werking van teksten. Het uiteindelijk doel is dat leerlingen zelfstandig alle onderwijsrelevante teksttypen kunnen lezen en schrijven.
Passende Perspectieven streeft naar een balans in het rekenaanbod, waarbij de leerling ook toekomt aan de onderdelen uit de bovenbouw door ruimte te creëren in het aanbod van de (onder- en) middenbouw. Voor de leerling zijn alleen de zinvolle doelen geselecteerd. Op deze manier wordt hij binnen leerroute drie zo goed mogelijk voorbereid op het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs uitstroom arbeidsmarkt.
Hier vind je verschillende lesvoorbeelden, projecten en initiatieven die je inspireren om meertaligheid een plek te geven in je klas en op school.
Aandacht en waardering voor (thuis)talen en taalvariëteiten versterkt het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen. Ze voelen zich veiliger op school en leren openstaan voor andere talen en culturen. Bovendien helpt het benutten van alle talen in de klas bij het (verder) ontwikkelen van zowel de thuistaal als een nieuwe taal, waaronder het Standaardnederlands. Ook helpt het bij het leren van nieuwe kennis bij andere vakken.
Wil je aan de slag met meertaligheid en bekijken wat meertaligheid voor jouw school en leerlingen betekent? Hieronder vind je concrete instrumenten om met meertaligheid aan de slag te gaan.
po
Lesactiviteiten meertaligheid
Deze lesactiviteiten bieden handvatten aan leraren van kleuterklas tot groep 8 om op een laagdrempelige manier aandacht te besteden aan meertaligheid.
Aan de slag in de klas
Op deze pagina vind je verschillende lesvoorbeelden, projecten en initiatieven die je inspireren om meertaligheid een plek te geven in je klas.
Aan de slag op school
Een eerste stap om met meertaligheid aan de slag te gaan, is als team het gesprek voeren om te ontdekken wat meertaligheid betekent voor jouw school. De Teamgids Meertaligheid is daarvoor een geschikte tool. Je krijgt handvatten om samen het gesprek over meertaligheid te voeren en daarbij kennis, inzichten en praktijkervaring op te doen.
vo
Meertaligheid in de klas wakkert het vuur in leerlingen aan
Ongeveer één op de drie leerlingen spreekt thuis een andere taal, al dan niet naast het Standaardnederlands. Meertaligheid biedt dan ook volop kansen voor het onderwijs. Bij het Stedelijk College in Eindhoven staat meertaligheid al stevig op de agenda.
Meertalig, dat zijn wij allemaal
Meertaligheid is de talige diversiteit van de leerlingen die thuis een andere taal, dialect, streektaal of gebarentaal spreken. Maar meertaligheid is ook een kenmerk van onze samenleving. In dit artikel lees je welke kansen meertaligheid biedt in jouw lespraktijk.
Aan de slag in de klas
Op deze pagina vind je verschillende lesvoorbeelden, projecten en initiatieven die je inspireren om meertaligheid een plek te geven in je onderwijs.
Videofragment meertaligheid
In dit videofragment spreken experts met elkaar over het belang van meertaligheid voor de onderwijspraktijk.
Wil je meer weten over meertaligheid? Kijk dan op onze themapagina meertaligheid.
De kerndoelen vormen het belangrijkste (wettelijk) kader in je onderwijs. Ze geven aan wat je leerlingen moet aanbieden om zich verder te ontwikkelen in het vervolgonderwijs en te functioneren in de maatschappij.
Sinds augustus 2010 is het referentiekader taal (en rekenen) wettelijk van kracht. Binnen het referentiekader zijn vier referentieniveaus omschreven en het is daarmee van toepassing op po, vo en mbo.
Het referentiekader taal is ingevoerd om de aansluiting tussen de sectoren te verbeteren en het taalvaardigheidsniveau te verhogen.