Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De mondelinge vaardigheid bij kinderen bevorderen, wil je als leerkracht graag. Hoe doe je dat dan? Oud-SLO'er Mariëtte Hoogeveen vertelt samen met Marleen van der Lubbe over de didactische handreiking die SLO met het werkveld ontwikkelde.
Met artikelen over o.a. nieuwe kerndoelen (v)so, de handreiking schooladvisering en de nieuwe leerweg vmbo.
Om geschiedenisleraren te inspireren om te werken aan taalvaardigheid in hun lessen, ontwikkelde SLO een handreiking en drie lessenseries. Het mes snijdt zo aan twee kanten: leerlingen worden beter in geschiedenis én taalvaardiger.
Een goede schrijfvaardigheid ondersteunt het leren en ontwikkelen. Het huidige schrijfonderwijs helpt leerlingen echter nog onvoldoende vooruit, zegt Marleen van der Lubbe van de Inspectie van het Onderwijs. Anke Herder van SLO legt uit hoe de nieuwe Handreiking Schrijfonderwijs op peil scholen kan helpen om tot effectief schrijfonderwijs te komen. Schoolleider Charlotte Medendorp denkt dat de handreiking en bijbehorende reflectiewijzer daarvoor genoeg houvast bieden.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Sport spreekt veel vmbo-leerlingen aan. In de vernieuwde bovenbouw basis-kader zoeken veel scholen naar manieren om recht te doen aan dit soort interesses en talenten. Een praktische handreiking geeft voorbeelden van sportieve leerarrangementen: van een enkel keuzevak tot en met een complete leerlijn.
Technologie & toepassing is een spannend nieuw schoolexamenvak voor de gemengde en theoretische leerweg in het vmbo. Het neemt leerlingen mee naar alle sectoren waar technologie een rol speelt. Ze werken aan levensechte praktijkopdrachten, waardoor ze beter voorbereid aan hun toekomst beginnen. SLO schreef een schoolexamenprogramma en een handreiking en begeleidt de pilotscholen die het vak in de praktijk aan het ontwikkelen zijn.
Het huidige taalcurriculum gaat vaak uit van één taal, het Nederlands. Maar in werkelijkheid zijn steeds meer leerlingen meertalig. Als leraren de verschillende moedertalen weten te benutten in het onderwijs, kunnen leerlingen gemakkelijker een brug slaan naar de nieuwe, Nederlandse taal. Aandacht voor culturele en talige rijkdom is bovendien goed voor het leer- en integratieproces. Dat schrijven experts verenigd in het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN). De handreiking Ruimte voor nieuwe talenten bevat aanbevelingen voor scholen en veel praktische tips voor leraren.
Sinds de spraakmakende documentaireserie Klassen staat het belang van het schooladvies weer bij iedereen op het netvlies. Hoe kun je als basisschool je adviezen aan leerlingen en ouders nog beter maken? Daarover maakte SLO met OCW en zeven scholen de Handreiking Schooladvisering, een online brochure met informatie, tips en praktijkvoorbeelden. Wij nemen een kijkje bij Kindcentrum Snijders in Rijswijk.
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20