Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het vo.
In de special onder andere artikelen over Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen in nieuwe praktijkgerichte programma vmbo, de kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo en drie vragen over de vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw havo/vwo.
Al jaren is er kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo. Het zou te eenzijdig op leesvaardigheid zijn gericht en vragen bevatten waarop zelfs afgestudeerden Nederlands het antwoord schuldig moeten blijven. Deskundigen Joyce Gubbels, Jeroen Dera en Gerdineke van Silfhout bespreken hoe het beter kan.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
In het nieuwe examenprogramma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid is domein H: keuzeonderwerpen toegevoegd. Dit onderdeel van het programma hoort bij het schoolexamen. Bij havo is hier twintig uur voor gereserveerd, bij vwo veertig uur. In dit artikel licht oud-SLO'er Marc den Elzen het domein H verder toe.
SLO monitort de invoering van het examenprogramma bedrijfseconomie. Begin mei staat opnieuw een monitoronderzoek uit. Hoe landt het examenprogramma bij docenten? Wat wordt gewaardeerd, waar is verbetering nodig? De vorige monitorronde was mede input voor de aanpassingen in de syllabus havo. In deze nieuwe ronde ligt de nadruk op het examenprogramma vwo. In dit interview spreekt oud-SLO'er Marc den Elzen met drie bovenbouwdocenten. Hoe ervaren zij het examenprogramma?
Een artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, nr. 3, mei 2022.
SLO heeft van het ministerie van OCW de opdracht gekregen om de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken te actualiseren voor vmbo, havo en vwo. Hiervoor is een vakvernieuwingscommissie samengesteld van docenten, vakinhoudelijk experts en curriculumexperts van SLO. Deze commissie start haar werkzaamheden rond de zomer en heeft dan twee jaar de tijd om nieuwe examenprogramma’s op te leveren. Op www.actualisatieNWV.nl is meer informatie te vinden. De NVON speelt gedurende het gehele traject een belangrijke rol, onder meer bij de selectie van de leden van de vakvernieuwingscommissie.
Aan het begin van het schooljaar is het nieuwe examenprogramma informatica voor havo/vwo ingevoerd. Leerlingen zijn enthousiast, merken docenten. “Ze vinden het vooral leuk dat je bij informatica echt iets maakt én dat je je eigen interesses kunt volgen.”
Een vakvernieuwingscommissie werkt aan geactualiseerde examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo die de koers van het vak Nederlands voor jaren gaan bepalen.
Folkert Kuiken (procesregisseur), Mara Rooijmans (leraar) en Martine Wijngaarden (lid advieskring) vertellen hoe zij bijdragen aan deze herziening en lichten een tipje van de sluier op.
“Samenhang, integratie, betekenis, daar gaat het ons om. Dit is dé kans om dat mogelijk te maken.”
Veel docenten biologie, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw van havo en vwo vinden dat ze de stof voor CE en SE niet in de daarvoor bestemde tijd kunnen behandelen.
Iedereen is gebaat bij de juiste student op de juiste plek. In de eerste plaats de student zelf, maar ook onderwijsinstelling en samenleving hebben profijt van een juiste studiekeuze. SLO verzamelde inspirerende voorbeelden uit de praktijk en stelt deze good practices via de site beschikbaar.