Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Evidence-informed lesgeven. Lesgeven aan de hand
van aanpakken die gebaseerd zijn op wat de wetenschap als effectief heeft aangewezen. Voorstanders willen dat het onderwijs zich richt naar bewezen instructiemethoden en werkende leerstrategieën. Anderen echter vrezen dat evidence-informed lesgeven het onderwijs verschraalt. Leerlingen worden via een smal maar effectief pad naar een diploma geloodst en hun nieuwsgierigheid wordt nauwelijks meer geprikkeld.
Op de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp werden op 5 oktober in Amersfoort gekozen tot Nationale Onderwijstalenten 2022. Ze ontvingen elk 1000 euro prijzengeld en een beeld.
Docent-onderzoeker Wim Gombert onderzocht in zijn promotieonderzoek wat het effect is van veel doeltaal in zijn lessen Frans. In zijn proefschrift vergelijkt hij twee groepen leerlingen en laat zien hoe en bij welke vaardigheden de usage-based aanpak – waar docent en leerlingen Frans spreken – gelijke of betere resultaten oplevert dan lessen waarin grammatica de centrale rol speelt en de doeltaal slechts sporadisch te horen is. Over dit onderzoek schreef Marjon Tammenga (SLO) een positief-kritische review voor Levende Talen Tijdschrift, waarin ze de resultaten van het onderzoek samenvat, becommentarieert en weegt. Met de conclusie dat dit onderzoek een belangrijke kennis- en inspiratiebron kan zijn voor talendocenten, niet alleen voor docenten Frans.
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
In deze podcast spreekt strategische adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet Remco Pijpers met Kunna Smit, lid van het ontwikkelteam digitale geletterdheid van Curriculum.nu, en SLO'er Hans de Vries, procesbegeleider van het ontwikkelteam.
Als de curriculumherziening doorgaat, wanneer kunnen de scholen de nieuwe kerndoelen dan verwachten? Wat houden de ‘bouwstenen’ in die ontwikkeld zijn voor het curriculum? En wat kunnen scholen nu al doen aan digitale geletterdheid?
Docent Nederlands Didy Pijpker ontwikkelde in het leernetwerk van SLO een schrijfopdracht voor haar leerlingen om ze mee te nemen in een schrijfproces.
In het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid en burgerschap. De aandacht die er is, is versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden en burgerschap een prominentere plaats. Didactief laat in deze special, die samen met SLO is gemaakt, scholen aan het woord die hierin al goed op weg zijn.
Nederlandse jongeren lezen steeds minder. Minder vaak, minder lang, minder lange teksten. Woordenschat en leesvaardigheid gaan achteruit. Daardoor functioneert onze jeugd minder goed op school en in de samenleving. De Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur adviseren leesmotivatie voorop te zetten en een leesoffensief te starten om jongeren weer aan het lezen te krijgen. Stichting Lezen en SLO ontwikkelden de website Lezeninhetvmbo.nl en ondersteunde in het kader van Curriculum.nu het ontwikkelteam Nederlands, dat sterk inzet op een rijk taalcurriculum. En het Wellantcollege in Amersfoort laat zien hoeveel moois er in de praktijk al mogelijk is.
Al veertien jaar zijn basis- en middelbare scholen verplicht burgerschapsonderwijs te geven. Toch is het bij veel scholen niet goed geregeld. Gaat de aanscherping van de wet per 1 augustus 2021 dat veranderen?
Vertalen kan een middel zijn om de communicatie te bevorderen, input in een vreemde taal te begrijpen en op talen en culturen te reflecteren. Dat onderschrijft ook het Companion Volume, de geactualiseerde versie van het Europees Referentiekader.
Uit Levende Talen Magazine, nr 7.