Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Deze handreiking voor het schoolexamen hoort bij de vernieuwing die in 2007 is ingegaan in de tweede fase van het vo. Daarbij zijn de examenprogramma's voor alle vakken geglobaliseerd en zijn scholen vrij hun schoolexamen binnen de wettelijke kaders naar eigen inzicht in te richten. Aan de orde komen de positie van het vak, overeenkomsten en verschillen tussen het havo- en het vwo-programma en de verdeling van de leerstof over het CE en het SE. Daarna worden de eindtermen toegelicht en worden suggesties gedaan voor de weging van de verschillende toetsen. Tenslotte wordt ingegaan op afstemmingsmogelijkheden met andere vakken in de tweede fase, en wordt besproken welke mogelijkheden scholen vanaf 2007 hebben om eigen onderdelen toe te voegen aan de onderdelen die in het schoolexamen wettelijk voorgeschreven zijn.
Maatschappijwetenschappen: hoofdconcepten en kernconcepten: voorbeeld lesmateriaal havo, tweede druk
Verslag van een tweejarig pilotproject dat tot doel had het examenprogramma economie, zoals door de commissie Teulings geadviseerd, te evalueren. Het doel van de pilot was het beantwoorden van de vraag of dit examenprogramma toetsbaar, haalbaar en onderwijsbaar is. De algemene conclusie die getrokken kan worden, is dat het examenprogramma op elk van bovengenoemde punten positief scoort. Pilotdocenten bleken goed instaat om een aantrekkelijk, afwisselend en uitdagend onderwijsaanbod te creëren en een passend en haalbaar schoolexamen samen te stellen.
De theoretische leerweg van het vmbo is de enige leerweg waarin de leerlingen (meestal) alleen algemeen vormende vakken volgen. De aansluiting van de leerweg met vervolgonderwijs is meestal niet optimaal. SLO heeft onderzoek gedaan naar de schakelfunctie van vmbo/tl. Een deelproject daarvan richtte zich specifiek op de aansluiting met havo. Gekeken is daarbij hoe vmbo-scholen ervoor kunnen zorgen dat leerlingen die de ambitie en de capaciteiten hebben om door te stromen naar havo, zo goed mogelijk bediend worden. Dat heeft geleid tot een drietal scenario's, die aangeduid kunnen worden met de benamingen: aparte klassen, extra vakken en individueel programma. Deze publicatie beschrijft de drie scenario's en geeft een handreiking voor vmbo-scholen die de aansluiting tussen vmbo-tl en havo willen optimaliseren op een manier die past bij hun specifieke omstandigheden en onderwijskundige visie.